Wandelroute Edale - Kinder Scout: 11 kilometer
De reis naar Engeland: dit is een reis per openbaar vervoer maar je kunt hem uiteraard ook gewoon met de auto afleggen. Ik nam
de
overtocht (nachtboot) van Rotterdam (Europoort) naar
Hull. 's Ochtends kun je al vroeg van de boot en
met de aansluitende bus naar het treinstation van
Hull. Daar nam ik de trein naar
Edale,
wel met een overstap in de stad
Sheffield. Vanaf
Sheffield begin het mooie traject:
de
Hope Valley Line door het noordelijke deel van het
Peak District National Park,
de zogenaamde
Dark Peak.
Het treinstation van
Edale komt net na
Hope.
Ik verbleef deze drie nachten in de
Rambler Inn,
sowieso al een prima locatie omdat je vanuit dit dorp zo goed kunt wandelen maar voor de treinreiziger helemaal. De herberg staat
namelijk op een steenworp afstand van het treinstation. De treinen rijden hier niet zo heel vaak dus last van het spoor heb je
allerminst. Ook handig is het feit dat de keuken elke dag vanaf 12.00 uur geopend is. Men is hier helemaal ingesteld op wandelaars.
De bekende meerdaagse wandelroute de
Pennine Way begint hier ook nog eens.
Na aankomst en vroeg inchecken ben ik gelijk op pad gegaan voor een wandeling. Zo warm als het was gedurende de tweede helft van de
reis, zo koud was het nu: 6 graden stond er op de teller en dan was ik nog niet op hoogte. Gelukkig was het wel droog en daar gaat
het om. Gewoon goed kleden en de inspanning van het wandelen zorgt voor de rest. Ik besloot een route naar
Kinder Scout
te lopen.
Kinder Scout is een bekende top/plateau in de regio en een belangwekkende heuvel in de geschiedenis
van het wandelen in Groot-Brittannië. Vroeger mocht je namelijk niet zomaar in de heuvels wandelen, het was vaak privaat bezit.
In 1932 hebben vele wandelaars uit
Manchester een protestmars gehouden, ook wel bekend als
de
'Mass Trespass of Kinder Scout' om toegang te kunnen krijgen tot deze gebieden. Deze daad heeft van
alles in gang gezet op dit gebied: van de instelling van nationale parken waarvan het
Peak District
de eerste was en zelfs de
Countryside and Rights of Way Act in het jaar 2000 is hier uiteindelijk
het resultaat van.
Die wet geeft mensen recht om te wandelen in bepaalde heuvels en ongecultiveerde gebieden.
Helaas zou ik de top van
Kinder Scout nooit bereiken, best spijtig. Terug naar het begin:
vanuit de herberg loop je linksaf langs het
Moorland Centre waar één van de nationale park centra
is gevestigd. Aan het einde van de korte weg kom je bij de
Old Nag's Head,
nog een herberg waar je kunt eten. Het heeft ook vakantiehuisjes te huur. Kort nadat je de
Old Nag's Head
bent gepasseerd begint het pad geleidelijk te klimmen. Niet steil maar gestaag, uiteindelijk tot een meter of 600. Eerst loop je
over een stenen pad geflankeerd door grasvelden en dan al snel langs en door de
Grindsbrook Clough. Dat is
een kloof die naar het met heide begroeide plateau leidt en waar met meer regenval een waterval doorheen komt. Daar loop je
op het eind langs. Al is lopen niet helemaal de juiste omschrijving. Het is meer licht klauteren. De paden worden steeds rotsachtiger
en hier en daar is het gebruik van handen aan te bevelen. Echt klimmen is het overigens zeer zeker niet.
Na verloop van tijd 'klim' je er uit en kom je eigenlijk al op een plateau van ongeveer 600 meter hoogte waarbij je nog wel wat op en neer wandelt maar licht.
Je wordt er omringd door uitzichten op uitgestrekte heidevelden en de groene vallei beneden. Je ziet op de foto's een bruin
landschap maar bedenk wel dat die bruine heide aan het einde van de zomer (eind augustus) paars kleurt. Wat een fenomenaal
gezicht moet dat zijn! Hoe dan ook, ik vervolgde mijn weg tot ik op den duur een afslag naar rechts maakte en het pad
aan het volgen was naar
Kinder Scout dat overigens ook een natuurreservaat is. Dat pad leek
echter op te houden met bestaan. Ik had een gedetailleerde kaart en gps en toch kon ik het niet vinden. Het pad zou me
uiteindelijk moeten brengen naar de bewegwijzerde
Pennine Way zodat ik via een andere route weer
terug had kunnen wandelen naar
Edale. Het was echter koud, niet meer al te vroeg en had geen zin
om langere alternatieve routes te gaan zoeken dus ik keerde om en liep terug naar de herberg. De route was al met al
geen doorslaand succes maar de kennismaking met de natuur van de
Dark Peak (het ruigere noordelijke deel
van het nationale park) gelukkig wel.
De route op kaart
In het geval u de pagina met een smartphone bekijkt:
➦
Bekijk hier de kaart van de wandelroute
De geplande route door
Grindsbrook Clough naar
Kinder Scout
en dan via de
Pennine Way weer terug naar
Edale neemt 11 km in beslag. Het aantal hoogtemeters
ligt op 620. Op de kaart is de terugtocht van het plateau naar Edale niet opgenomen omdat dat dezelfde route is als de heenweg. Op de kaart staat
een lengte van 7 kilometer maar de totale route is dus een kilometer of 11 a 12. Door het nodige
klauteren in met name het laatste stuk in de kloof gaat het wandelen relatief langzaam. Ook bij deze ingekorte route ligt het aantal hoogtemeters op 600.
De meer eenvoudige route vanuit
Edale naar
Kinder Scout gaat dus vanuit het dorp westwaarts via de net al
genoemde
Pennine Way en buigt dan uiteindelijk rechtsaf de heuvel op.
Als je een gedetailleerde kaart met alle wandelpaden van dit
gebied wilt hebben, neem dan de
Ordnance Survey Explorer Map van
The Peak District (Dark Peak Area: Kinder Scout, Bleaklow, Black Hill & Ladybower Reservoir), nummer OL1.
De kaart kun je (onder andere) hier bestellen:
➦
Gidsen en kaarten van het Peak District (en Noord Engeland)