Lange promenade, kiezelstrand, leuke winkelstraatjes en Royal Pavilion
Brighton is de meest populaire en meest bruisende badplaats van Engeland. Het heeft een flink kiezelstrand, een lange promenade die zich ook uitstrekt
richting de Marina in het oosten en het aangrenzende Hove in het westen. Er is ook een mooie pier met horeca en vertier maar wat Brighton toch vooral leuk
maakt is de combinatie met de o zo gezellige winkelstraatjes. Als er geen strand zou zijn dan was deze stad nog steeds een bezoek waard. Zeer pittoresk
zijn The Lanes, smalle straatjes (vlakbij de kust) met daarin de nodige winkeltjes en fraaie pubs. Het moet gezegd dat hier toch vooral juweliers zitten.
Het is een zeer schilderachtig deel van de stad. Iets verder noordwaarts kom je bij de brede winkelstraten en nog ietsje verder kom je in North Laine,
North Laine is ook een winkelgebied maar dan met allerlei soorten zelfstandige winkeltjes en ook een zeer fleurig uiterlijk door de stijvol aangebrachte
grafiti en schilderingen op de gevels.
Mijn oorspronkelijke plan was overigens om één dag in de badplaats rond te kijken en de overige twee dagen te gaan wandelen. Eén wandeldag heb ik laten
schieten omdat dat toch te veel zou worden, namelijk de 26 km lange route over de Seven Sisters, van Seaford naar Eastbourne. Daarvoor zou je ook nog
een stuk met de trein moeten aan het begin en het eind en dat werd te veel voor de eerste dag. Ook omdat het weer wat onbestendig was. Ik heb een groot deel van die route overigens 10 jaar
geleden ook al eens gelopen. Kijk hier voor die
wandelroute langs de Seven Sisters. Er is wel
dermate veel in Brighton te zien dat het achteraf wel goed was dat ik er twee dagen kon rondkijken. Ik heb nog even gedacht aan het volgen van de
Undercliff Walk voorbij Brighton Marina maar ik vond dat geen echte toevoeging op de routes die al gepland had later deze reis. Wel heb ik nog het stuk
van de promenade afgelopen tot aan de Marina maar ik moet zeggen dat dat niet heel bijzonder is. Het stuk aan weerszijden van de pier is het leukst. Je hebt
een promenade boven langs de weg en onder op zee niveau. Daar op zeeniveau zitten tal van winkeltjes en horeca/kraampjes die in de kliffen gebouwd zijn. Het
was bij goed weer gezellig druk maar niet tè. Het was ook al bijna half september dus op weekenden in de zomer zal het drukker zijn.
Een beroemd gebouw in Brighton is het Royal Pavilion. Dat was het 'pleasure palace' van de toenmalige koning George IV en dan hebben we het over de Regency Periode
(begin 19e eeuw). Het heeft qua stijl gelijkenis met het beroemde Taj Mahal in India en is na de eerste fase nog uitgebouwd door de beroemde architect John Nash.
Het paleis is te bezichtigen en de compacte tuin daaromheen is gratis toegankelijk. Pal naast het Pavilion zit een teashop die je vanuit het historische pand
kunt betreden. Uit deze Regency Periode is meer architectuur te zien in Brighton, met name aan de kust. Daar zijn grote huizenblokken in die wat minder strakke
en frivolere bouwstijl. Tijdens de twee dagen dat ik Brighton zat at ik één keer in het hotel en een andere keer in pub The Seven Stars pal tegenover The Lanes.
➦ Bezichtigd:
Royal Pavilion
Alle dagen op een rij
The Old Ship Hotel - Brighton (East Sussex)
Waar verbleef ik deze dag?
The Old Ship is een redelijk beoordeeld 4 sterrenhotel aan zee in Brighton. Ik had ooit een klant die als specifieke wens had hier te verblijven. Dit is namelijk het oudste hotel
van deze badplaats en ze had dit als setting in gedachten voor een boek dat ze wilde schrijven. Het hotel beviel haar goed en ik moet zeggen: mij ook. Het heeft een beoordelingscijfer
dat iets boven de 7 ligt maar de locatie en het hotel zelf zijn mij niet tegengevallen. Het heeft ook een restaurant, een bar en op een steenworp afstand dus de zee. Als je zoals ik per trein
reist dan moet je wel nog een minuut of 10 lopen voordat je hier bent. Er is overigens ook een lift: een oude uit 1920. Die gaat wat langzamer.
Boek overnachting(en) en steun automatisch
Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan.
Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier een bijdrage kunt leveren.
U kunt er namelijk voor zorgen dat
Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉
boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking)
account gebruiken voor de boekingen.
Wilt u deze reis maken of een andere variant?
Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie
een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de
vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk,
ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service: