Historisch stadje en kasteel met landschapstuin
Ik wilde ook een dag naar
Sherborne gaan, een klein stadje in Dorset, ongeveer drie kwartier met de trein vanuit Salisbury waar ik deze dagen verbleef.
Sherborne is heel mooi stadje met een fraaie, gezellige high street die alleen voor voetgangers is. Vaak rijden er ook auto's door de centrale winkelstraat
van zo'n dorp/stadje maar hier dus niet. Dat was mooi. Er zijn antiekwinkeltjes, andere zelfstandige winkels, pubs, tearooms en met de Pageant Garden bij het treinstation
ook een heel mooi - en voor zo'n klein stadje ook groot - openbaar parkje met ook de nodige bloemen. Ook is er een oude abdij. Dit moet een leuke plek zijn om te wonen.
Wat opviel is de zandkleurige steen die veelvuldig gebruikt is, ook bij de abdij en ook bij het kasteel.
Het stadje zou ik echter pas bezichtigen nadat ik eerst bij het kasteel was geweest. Ik had eerst nog het idee een route van 10+ km te volgen rond Sherborne maar dat
plan gooide ik overboord omdat ik bang was te weinig tijd over te hebben voor kasteel, tuinen èn stadje. Dat was geen verkeerde keus, ook omdat de tuin van Sherborne Castle
een typisch Engelse landschapstuin is zoals men die in de 18e eeuw aanlegde met rondom uitzicht op het heuvelachtige, landelijke gebied rondom deze prachtige locatie. Dit is
één van de eerste ontwerpen van de beroemdste landschapsarchitect van zijn tijd: Capability Brown.
De tuin is een heuvelachtig geheel waarbij het kasteel hoog ligt, de waterpartij daaronder en aan de andere
oever prachtige bomen en uitzichten op het omliggende land. De bloei was er flink uit in september maar het landschap blijft heel mooi. Ik heb Sherborne Castle zelf niet bezocht, alleen
haar tuinen. Het kasteel kun je bezichtigen middels een rondeiding als je dat zou willen. Overigens: op hetzelfde terrein staat ook de ruïne van het oude kasteel: Sherborne Old Castle.
Dat is in beheer van de organisatie English Heritage. Ik ben teruggegaan naar het hotel voor een heerlijke maaltijd. Het zat vol maar ze hadden nog een tafel vrij.
➦ Bezichtigd:
Sherborne Castle & Gardens
Alle dagen op een rij
Chapter House - Salisbury (Wiltshire)
Waar verbleef ik deze dag?
Het Chapter House is een prima beoordeeld hotel in Salisbury, vlakbij de prachtige kathedraal. Het staat namelijk tegenover de St Ann's Gate, de oude poort die toegang verschaft tot
het mooie terrein rond de kathedraal. Het is een oud hotel met een prima keuken. Men serveert er elke dag zowel lunch
als diner. Het is gesitueerd aan de rand van het centrum, op 10 a 15 minuten lopen van het treinstation.
Boek overnachting(en) en steun automatisch
Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan.
Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier een bijdrage kunt leveren.
U kunt er namelijk voor zorgen dat
Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉
boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking)
account gebruiken voor de boekingen.
Wilt u deze reis maken of een andere variant?
Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie
een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de
vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk,
ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service:
Foto's uit de facebookpost hierover