Kathedraalstadje en pittoresk kustdorpje
Na Brighton ging mijn reis verder westwaarts en wel naar Chichester, een aantrekkelijk en compact kathedraalstadje vlakbij de kust in het graafschap West Sussex.
Mijn aanvankelijke plan was om de koffers weg te brengen, te wandelen naar het Weald and Downland Living Museum in Singleton en na afloop de bus terug te pakken om
het Chichester te verkennen. De nacht hiervoor en ook nog een deel van deze dag was het weer echter wat onstuimig (code geel, veel wind) waardoor het mij niet verstandig
leek te gaan wandelen op voor mij onbekend terrein en met de busroute was ook wat (omleiding) waardoor ik dit uitstapje maar oversloeg. Wel jammer want dat openluchtmuseum
met oa. middeleeuwse/Tudor boerderij stond wel op mijn lijstje om ooit te bezichtigen. Dat moet dan maar later al weet ik dat het nog jaren zal duren voordat ik weer in deze
regio zal zijn omdat ik het hele land moet/wil verkennen. Gelijk kreeg ik het idee om even de trein te pakken naar het mooie dorpje Bosham aan
Chichester Harbour. Jaren geleden
liep ik ooit een route van
Chichester naar Emsworth en dat traject ging ook door Bosham. Chichester Harbour
is een natuurlijk havengebied met weinig bebouwing. Bosham is een dorpje aan die haven en heeft ook een paar pubs en een café met uitzicht op het water. Leuk was het om er nog
eens rond te kijken. Het is overigens wel een eind lopen van het treinstation naar het dorpje. Dat duurde wel 20 minuten.
Na een kort rondje in Bosham ben ik weer teruggegaan naar Chichester en heb het stadje verkend. Ik wilde uiteraard de middeleeuwse kathedraal bezichtigen maar die was afgehuurd
door de universiteit. Er was (denk ik) een ceremonie gaande omtrent eindexamens of iets dergelijks. Geen idee. Dan maar het stadje rondwandelen en dat is ook leuk. Het centrum heeft
een paar leuke winkelstraten, uiteraard ook pubs en andere horeca. Achter de kathedraal staat het bisschoppelijke paleis en ook de
Bishop's Palace Garden, een compacte, mooie en openbare tuin/parkje. Ook zijn er oude stadsmuren te zien en langs te wandelen. De Romeinen bouwden hier al een muur in wat toen
nog Noviomagus Reginorum heette. In de Middeleeuwen heeft men die muren aangepast voor de tijd en in de 19e eeuw zijn er herstelwerkzaamheden gekomen om het te bewaren. Je kunt
nu nog een deel van de muren bewandelen. Priory Park is een groot openbaar park vooral bestaande uit gras en niet zozeer tuinen. Tijdens mijn verblijf in Chicheste heb ik twee
keer in een mooie pub gegeten: één keer in The Old Cross en een keer in The Park Tavern.
Alle dagen op een rij
Harbour Hotel & Spa - Chichester (West Sussex)
Waar verbleef ik deze dag?
Het Harbour Hotel is een goed beoordeeld hotel met spa in het kleine
kathedraalstadje Chichester. Het kathedraalstadje ligt ook vlakbij het Chichester Harbour National Landscape. Chichester Harbour is het minst bebouwde stukje Engelse zuidkust. Dat is een stukje landelijk
waterrijk Engeland met ook enkele fraaie dorpjes. Het hotel staat pal aan de rand van het compacte centrum en op een minuut of 10 lopen van het treinstation.
Boek overnachting(en) en steun automatisch
Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan.
Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier een bijdrage kunt leveren.
U kunt er namelijk voor zorgen dat
Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉
boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking)
account gebruiken voor de boekingen.
Wilt u deze reis maken of een andere variant?
Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie
een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de
vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk,
ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service: