Dag 11: Cheltenham

Cheltenham Municipal Offices Winkelstraat The Promenade in Cheltenham Winkelstraat The Promenade in Cheltenham Winkelstraat The Promenade in Cheltenham Cheltenham Cheltenham Cheltenham Cheltenham

Een verkenning van Cheltenham, inclusief Pitville Park

Ik verbleef deze dagen in Bristol en dat heeft ook een directe treinlink met Cheltenham. Cheltenham staat bekend om haar architectuur en om haar groene karakter. Het is de meest complete Regencystad van Engeland (begin 19e eeuw) en ook de meest groene stad van het land. De treinrit van Bristol Temple Meads naar Cheltenham Spa duurt ongeveer 40 minuten. Het station van Cheltenham heeft net als Bath (zie verslag van gisteren) de naam 'spa' in haar naam zitten. Dat komt omdat dit vroeger een kuuroord was. Sterker: aan het begin van de 19e eeuw was dit hèt kuuroord van Engeland en 'the place to be'. In die tijd is de stad opgebouwd in de bouwstijl van die tijd en dat is die prachtige Regency architectuur. Hiervoor had je de symmetrische, strakke en neoclassicistische 'Georgian' architectuur maar ten tijde van de Prince Regent (die heerste tijdens de ziekte van zijn vader de koning) veranderde de bouwstijl niet heel veel maar werd het wel wat losser met wat meer kleur en elegantie en wat frivolere ornamenten zoals kleine balkonnetjes. In Cheltenham zie je dergelijke panden heel veel: witte of pastelkleurige gevels met stucwerk, balkonnetjes en ook collonades bij de entree tot de voordeur. Een beroemd gebouw in deze stijl is/zijn bijvoorbeeld de Cheltenham Municipal Offices (gemeenteraad) en de panden rond de pleintjes/parkjes Clarence Square en Wellington Square.

Na Wellington Road (en Square) ben je al bijna in Pitville Park. In dat park staat misschien wel het meest bekende Regencygebouw, namelijk de Pittville Pump Room. Een pump room is een plek in een kuuroord waar water werd opgepompt uit thermale bronnen. Men was in de veronderstelling dat dat water een geneeskrachtige werking had, vandaar de populariteit van 'spatowns'. Er waren nog veel meer in Engeland en Europa. De ironie is dat deze locatie pas gebouwd werd toen het grootste enthousiasme rond thermale bronnen al voorbij was. Cheltenham heeft er in ieder geval een mooi park aan overgehouden. Het pand wordt nu gebruikt voor evenementen. De stad heeft overall een enorm groen karakter. In het centrum vind je nog de Montpellier Gardens en de Imperial Gardens en ook The Promenade. Dat is één van de grote winkelstraten van de stad en die is zeer lommerrijk waardoor je daar mooi kunt winkelen in een schaduwrijke omgeving. Die sluit aan op de High Street, een andere winkelstraat. Het was niet druk toen ik er was (was ook een maandagochtend -en middag). Het is misschien geen typisch oord voor toeristen omdat de grote trekpleisters ontbreken maar zeker leuk om te bekijken want het is een zeer mooi geheel en werpt een blik op een specifiek onderdeel van de geschiedenis. Dit meest beroemde Britse kuuroord van weleer moet een fijne plek zijn om te wonen. Als je de route volgt die hieronder staat dan zul je de genoemde locaties (en plekken van de foto's) ook allemaal zien.

De route: 9,5 kilometer

kaart van een wandelroute door Cheltenham
Een route met vrijwel geen hoogtemeters.

Bekijk hier de interactieve kaart van de route

Alle dagen op een rij

Brighton South Downs heuvel Chichester Arundel Salisbury Sir Harold Hillier Gardens Sherborne Castle Garden Bristol Bath Cheltenham Abbotsbury Corfe Castle Lulworth Hampstead The City of London groen vlak Kew groen vlak

Clayton Hotel Bristol City

Waar verbleef ik deze dag?

Het Clayton Hotel is een prima beoordeeld hotel in het centrum van Bristol, bijna 1,5 km lopen van het treinstation: Bristol Temple Meads. Het hotel staat in een mooi straatje, heeft een fraaie historische facade aan de voorkant maar het is een modern hotel met zeer veel kamers. Het heeft een prima restaurant, kamers met airco en met weinig tot geen geluidsoverlast van andere kamers zo was mijn ervaring. Het busstation (waar de bus vanuit de luchthaven arriveert bijvoorbeeld) staat op ongeveer 7 minuten lopen.

Boek overnachting(en) en steun automatisch

Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan. Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier een bijdrage kunt leveren. U kunt er namelijk voor zorgen dat Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉 boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking) account gebruiken voor de boekingen.

Natuur in Schotland
vlak

Wilt u deze reis maken of een andere variant?

Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk, ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service:

Cottage in Engeland
vlak

Foto's uit de facebookpost hierover

button

© 2012-2026 — Groot-Brittannië Liefhebbers