Wandeling langs de Jurassic Coast over de South West Coast Path
Deze dagen overnachtten we in Wareham, een aantrekkelijk stadje/dorp in het binnenland van Dorset. De vorige wandeldag was al mooi, deze zou nog mooier worden al vond ik de Purbeck Ridge ook
al geweldig. De route van vandaag zou over het South West Coast Path gaan, over schitterende kliffen hier aan de Jurassic Coast in Dorset. Dat traject begint in Lulworth Cove, een toeristische
plek met een bezoekerscentrum, veel parkeerplaatsen en enkele hotels maar wij stapten even daarvoor al in West Lulworth van de bus om nog even door dat kleine pittoreske dorpje te lopen.
De route wordt er slechts een kilometer langer van. Om er te komen pak je in Wareham de X54 (First Bus) richting Weymouth. Na ongeveer een half uur ben je in West Lulworth en stap je uit
pal voor een mooie herberg,
The Castle Inn.
Daar kun je dus ook overnachten.
Eenmaal in
Lulworth Cove kun je eventueel nog dat mooie baaitje bekijken maar wij hadden een lange route voor de boeg en ik had hem al gezien. Vanuit deze plek volgt gelijk een steile klim over
een breed pad naar de heuvel Hambury Tout waar je uitzicht hebt op Durdle Door, de geërodeerde klif die er uitziet als een boog. Het eerste deel van de route is behoorlijk pittig omdat je verschillende hoge kliffen
bewandeld. In totaal maak je meer dan 600 hoogtemeters waarvan het gros in de eerste helft van de wandeling zit. Vooral als je bij Durdle Door staat en voor je naar het kustpad - over de kaap Swyre Head - kijkt dan
vraag je je af hoe je daar in hemelsnaam omhoog komt, zo steil ziet die er uit van een afstand. Steil is die inderdaad maar natuurlijk kun je die bewandelen. Goed schoeisel is echter noodzakelijk en bij nat
weer zou ik deze route niet doen. Zo steil is het ook wel weer. Je wandelt nooit direct langs een klif want dat is gevaarlijk. Dit is een veel gebruikte route zo merkten we ook tijdens het wandelen want
we kwamen geregeld wandelaars tegen. Daarna volgen nog een paar kliffen en ook Burning Cliff bij de kaap White Nothe. Die locatie heet zo omdat er daar meerdere jaren lang een ondergronds vuur smeulde.
Dat was in de 19e eeuw en dat kwam door één of ander biologisch proces. Burning Cliff is qua geologie ook een interessante plek (fossielen), zo kenmerkend voor de Jurassic Coast.
Als je eenmaal Osmington Mills hebt bereikt dan heb je veruit de meeste kapen en kliffen al bedwongen en wordt het gemakkelijker. Osmington Mills is een klein
dorpje met een herberg,
The Smugglers Inn. We gingen daar tussen de
middag even op het terras zitten om een pint te nuttigen en het terras was al weer fink gevuld, eind september en niet in het weekend. Populaire plek klaarblijkelijk. Hier kun je dus ook
overnachten. Na Osmington Mills heb je het hoogtepunt qua wandelen wel gehad. Er volgen nog wel een paar heuveltjes maar dat mag niet echt een naam hebben. Dit is het ook deel van de route waar je
van schaduw kunt genieten want je loopt af te toe door een bosje. De eerste helft is echt open terrein. Uiteindelijk wandel je omlaag en loop je de
badplaats Weymouth binnen waar we twee nachten terug nog overnachten. Het is een heel lang stuk.
Weymouth heeft toch een flink lange promenade en kustweg. Bekijk het verslag
van dag 12 trouwens om nog wat meer kiekjes van Weymouth te zien. Na afloop hebben we de trein terug gepakt
(nog geen half uur) naar Wareham en hebben daar in het hotel gedineerd. Overigens: 10 jaar geleden was ik deze wandeling ook al van plan maar vanwege fysiek ongemakt koos ik een andere (kortere)
route vanuit Lulworth Cove. Die route door het binnenland ging van
Lulworth Cove naar Wool.
➦ Bus:
Wareham - Weymouth (X54)
De route: 20 kilometer
De route start in het mooie kleine dorpje West Lulworth maar je kunt ook een halte later uitstappen bij Lulworth Cove.
➦
Bekijk hier de interactieve kaart van de route
Alle dagen op een rij
The Bear Hotel - Wareham (Dorset)
Waar verbleef ik deze dag?
The Bear Hotel is een prima beoordeeld hotel in het kleine stadje Wareham in Dorset.
Wareham is een klein markstadje met een inwoner of 5 a 6 duizend en biedt horeca en winkels. Het is gesitueerd aan de rand van het natuurlijke schiereiland
Purbeck en is als ov-reiziger handig omdat je hier per trein kunt komen maar ook omdat je er gebruik kunt maken van de bus. Het is een prijzig hotel maar
wel heel goed met heerlijk eten, gezelligheid en het meest vriendelijke personeel. Dergelijke hotels in dit deel van het land zijn prijzig. Het treinstation
van Wareham bevindt zich overigens op 10 minuten lopen van het hotel en dus het centrum.
Boek overnachting(en) en steun automatisch
Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan.
Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier een bijdrage kunt leveren.
U kunt er namelijk voor zorgen dat
Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉
boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking)
account gebruiken voor de boekingen.
Wilt u deze reis maken of een andere variant?
Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie
een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de
vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk,
ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service: