Riverside, West End en WK wielrennen
Mijn dag begon met een verplaatsing van ongeveer 4 uur want ik moest uit Leeds in Noord Engeland komen. Dat was geen straf want onderdeel van deze treinreis is
de mooiste spoorlijn van Engeland. Eerst pak je de trein naar Carlisle en vanaf het dorp/stadje Settle begint dat mooie traject. Je reist dan door het Yorkshire
Dales National en daarna daal je af in de Eden Valley. Ik had het in 2015 al eens eerder gedaan. Onderweg stop je bij pittoreske stationnetjes. In Carlisle vertrok mijn trein naar de grootste van
Schotland's steden. Ook geen verkeerde treinreis overigens.
Mijn broer kwam overigens ingevlogen om mij te vergezellen op de dagen in Schotland (5 dagen in totaal). Hij heeft nog een tijdje in Glasgow gestudeerd en
had net als ik veel zin om ook te gaan wandelen in de Highlands (zie dagen 9 t/m 11). Op deze eerste dag in
Glasgow
hadden we niet al te veel tijd meer over en hebben toen nog even een rondje door het stadscentrum gemaakt alvorens een pub aan het mooie St Enoch Square in te duiken. De volgende dag had ik weer een
wandelroute gepland om een deel van de stad goed te verkennen. Het begon met een treinritje van 5 minuten naar Partick en dat is op relatief korte loopafstand van
het Riverside Museum & Tallship. Dat is in 2013 nog uitgeroepen tot beste museum van Europa en dat is inderdaad heel leuk om te bezichtigen. Het Tall Ship zijn
we overigens niet ingeweest. Na het museum waren we even verzadigd. Misschien een volgende keer. Het Riverside Museum is een transportmuseum en daar staan allerlei
oude maar in zeer goede staat verkerende trams, bussen, auto's, zelfs een paar stoomlocomotieven. Men heeft er tevens een oud straatje nagebouwd met winkeltjes.
Dit museum is overigens gratis te bezichtigen maar ook hier weer geldt dat doneren gewaardeerd wordt.
Vanuit het museum liepen we noordwaarts de West End in, een mooi gedeelte van Glasgow met ook de nodige winkels en horeca. Een andere reden om hier te kijken is omdat
ik een groot fan ben van wielrennen in het algemeen en van Mathieu van der Poel in het bijzonder. Hier in Glasgow werd hij wereldkampioen in de zomer van 2023 en
die koers werd zeer mooi in beeld gebracht. Het inspirereerde me om a) de stad weer eens te bezoeken en b) om naar de plekken in het parcours te gaan waar iets van
belang gebeurde. Van der Poel voerde zijn
beslissende aanval uit op de oplopende weg van Great George Street. Wel hilarisch dat ik uitgerekend deze weg niet bewandeld heb omdat we te laat afsloegen, zo kwam ik later achter.
Ik was blijkbaar met iets anders bezig, het zoeken van een plek om te lunchen denk ik. Dat is wel gelukt.
We liepen trouwens in oostelijke richting door de Great Western Road ipv Great George Street. Dat is wel een route die je normaal zou willen nemen want dat is wel de
straat met de meeste winkels en horeca in de West End. Ik kom vast nog wel weer een keer in Glasgow. Dan zal ik nog eens gaan kijken.
We gingen vervolgens door het mooie
Kelvingrove Park, een mooi heuvelachtig park vlakbij de Kelingrove Art Gallery. Heel mooi maar daar waren we beiden al eens geweest. Al wandelend kom je langzamerhand bij
het centrum maar niet voordat je Blythswood Square doorkruist, een zeer mooi plein met statige gebouwen. Begin 19e eeuw werd dit neergezet als Blythswood New Town op
de gelijknamige heuvel, huizen voor de gefortuneerden. Al sind (circa) 1900 worden de gebouwen gebruikt als kantoren voor bedrijven en instellingen. Er staat ook een luxe hotel.
Vanaf dit punt wandel je de heuvel af het centrum in. De route komt langs het centraal station (en het hotel) tot bij George Square, wederom een prachtig plein waar het mooie
historische stadhuis is gesitueerd. Je komt onderdweg ook langs de ingang tot Buchanan Street, de meest prominente winkelstraat. Loop daar ook zeker nog eens door.
Er waren nog twee plekken die ik wilde zien wat betreft het wk wielrennen: het steile klimmetje op Montrose Street, bij de Strathclyde University, en later de plek waar hij viel in de regen.
De val was op/bij de kruising van Albion Street met Bell Street. We zijn daarna nog even doorgelopen en we kwamen her en der ook prachtige muurschilderingen tegen, heel mooi op saaie gevels
van niet-historische gebouwen. Dat is slim bedacht en ook goed uitgevoerd. Op één van de foto's zie je een voorbeeld. De meeste andere schilderingen zijn taferelen met mensen.
➦ Bezichtigd:
Riverside Museum & Tall Ship
De route: 9 kilometer
Deze route had ik vooraf uitgedokterd, rekening houdend met het parcours van het WK wielrennen 2023. Ik
weet niet meer zeker of dit precies het traject is dat we door het Kelvingrove Park liepen maar het is sowieso een leuk stukje.
➦
Bekijk hier de interactieve kaart van de route
Alle dagen op een rij
Motel One Glasgow - Glasgow
Waar verbleef ik deze dagen?
Het Motel One Glasgow is een prima beoordeeld hotel in de stad Glasgow en pal naast het centraal station (Glasgow Central). Het heeft geen restaurant, vandaar
dat het ook geen 'hotel' in de naam heeft. Er is wel een uitgebreide ontbijtruimte en ook is er een bar met de nodige zitgelegenheid. Deze accommodatie staat
zowat naast het centraal station dus ideaal weer voor de treinreiziger. Dat andere grotere treintation in de stad - Glasgow Queen Street - bevindt zich eveneens
op loopafstand.
Wilt u boeken via deze pagina/website?
Groot-Brittannië Liefhebbers verdient automatisch commissie op hotelboekingen (of andere typen accommodaties) die u doet via de buttons of links
op deze of andere pagina's. U wordt doorgeleid naar het bekende booking.com, betaalt dan niets meer dan anders en kunt dan gewoon gebruik maken van uw huidige booking.com account.
Ik vraag u dus niet te doneren of wat dan ook te betalen maar simpelweg te boeken via de buttons/links op deze pagina. Zo beloont u automatisch al het werk dat ik al jaren uitvoer
voor deze uitgebreide website. Ik hoop dat u een steentje wilt bijdragen.
Als dat zo is dan dank u uiteraard zeer 👍
Op deze manier kunt u
✔
Accommodaties vaak boeken met de optie 'gratis annuleren'.
✔
Gewoon gebruik maken van uw eigen
booking.com account als u die al heeft.
✔
Automatisch sparen voor loyaliteitskorting (genius) als u boekt.
✔
Automatisch zien of loyaliteitskorting (genius) van toepassing is als u ingelogd bent.
✔
Alle boekingen in te zien op het eigen account (helemaal handig bij meerdere boekingen)
Foto's uit de facebookpost hierover
Wilt u deze reis maken of een andere variant?
Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie
een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de
vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk,
ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service: