Dag 4: Islington & Shoreditch in Londen

St Pancras treinstation in Londen Undergroundstation van Arsenal Oude voetbalstadion van Arsenal Islington in Londen Islington High Street Regent's Canal in de East End, Londen Café in Shoreditch in Londen Graffiti in Shoreditch in Londen

Arsenal op Highbury en graffiti in de East End

Deze dag had ik al in Leeds moeten zijn maar doordat mijn trein niet reed (ongeval ergens langs de spoorlijn) en het te druk op de alternatieve diensten naar het noorden was besloot ik al snel de knop om te zetten en een extra nacht in Londen te blijven. Ik had geen zin in een dagdeel wachten op het treinstation. Ik boekte een hotel in een wijk waar ik al veel vaker ben verbleven, lekker dichtbij treinstation St Pancras International. De route die ik vandaag zou lopen had ik al wel ingepland overigens maar dan aanvankelijk voor de laatste dag van deze rondreis (dag 16). Daardoor zou ik de laatste dag (zie het verslag van dag 16) Bloomsbury gaan bezichtigen maar dat is dus voor later.

Na het inchecken in het hotel liep ik terug naar St Pancras en dook het undergroundstation in om de metro te pakken naar Arsenal. Dat is het metrostation dat vlakbij het oude voetbalstadion van Arsenal ligt. Ik had vroeger altijd een zwak voor Arsenal en toen Dennis Bergkamp daar kwam te spelen werd ik groot fan van hem. Highbury - zoals het stadion al werd aangeduid - staat nog deels overeind en dus moest ik er even gaan kijken. Ik was er namelijk nog nooit eerder geweest. Het gebouw van de prachtige East Stand staat nog overeind en dat fungeert nu als appartementencomplex. Dat heet nu Highbury Square. Je kunt vanaf hier overigens vrij snel naar het Emirates Stadium lopen, het huidige, grotere stadion van Arsenal. Ik deed dat niet en liep zuidwaarts door de levendige wijk Islington, niet zo mooi als de wijken in de voorgaande dagverslagen maar ook hier is het goed toeven. Je vindt er een lange straat met tal van winkels en horeca.

Na Islington liep ik via een stukje Regent's Canal naar Shoreditch, een gegentrificeerde wijk in de oude East End van Londen. Dat heeft een rauwere uitstraling en je ziet er overal graffiti, kenmekend voor Shoreditch. Hier zijn ook de nodige horeca en winkels. De mooiste delen van het Regent's Canal had ik trouwens twee dagen eerder gelopen. Zie daarvoor het verslag van dag 2. Ik liep verder zuidwaarts de City of London in. Ik koerste af op Spitalfields Market, een groot winkelcentrum vlakbij Liverpool Street, in het hart van het 'wolkenkrabberland'. Ik wilde net vóór 15.00 uur op Liverpool Street de metro terugpakken naar Kings Cross St Pancras maar het was daar al enorm druk. De spits begint toch normaal pas om 15.30 uur maar het was een vrijdag en dit is één van de drukste stations van Londen. Weer een les geleerd. Ik had geen zin om een te drukke metro te moeten ervaren dus ik liep gewoon terug naar het hotel. Dat was nog eens een kilometer 4 a 5. Mocht je dit ook overkomen: je kunt dan ook gewoon een hapje gaan eten ergens (bijvoorbeeld Spittalfields Market) en pas na de 'London rush hour' terug gaan. De spits in de Londense metro duurt normaal van 15.30 tot 18.30 uur maar misschien hier op Liverpool Street nog ietsje langer. Na 19.00 uur moet het toch wel rustiger zijn.

De route: 8 kilometer

kaart van de Islington en Shoreditch
Eerst per metro naar Arsenal, vlakbij het oude voetbalstadion (en ook niet ver van het nieuwe). Vandaar zuidwaarts lopen. Daarna terug per metro vanaf Liverpool Street naar St Pancras of waar je dan ook verblijft.

Bekijk hier de interactieve kaart van de route

Alle dagen op een rij

De eerste vier dagen en de laatste dag zijn in Londen.

City of London Regent's Canal Covent Garden Piazza Shoreditch Harewood House West Yorkshire Moors Glasgow Bossen bij Dunkeld Bealach na Searmoin Blair Castle Durham Lincoln groen vlak Bloomsbury groen vlak

Mentone Hotel - Bloomsbury (Londen)

Waar verbleef ik deze dag?

Het Mentone Hotel is een redelijk tot goed beoordeeld hotel/pension op relatief korte loopafstand van station St Pancras International. Het ligt aan het kleine parkje Cartwright Gardens (met tennisbanen) en is daardoor een vrij rustige locatie. St Pancras International is het internationale treinstation van Londen, daar waar de trein naar Brussel (of direct door naar Nederland) vertrekt. Daar vind je ook het undergroundstation Kings Cross St Pancras International. Je zit hier in de mooie wijk Bloomsbury dus ook op loopafstand van oa. het beroemde British Museum en het oude woonhuis van Charles Dickens (bezoekersattractie).

Wilt u boeken via deze pagina/website?

Groot-Brittannië Liefhebbers verdient automatisch commissie op hotelboekingen (of andere typen accommodaties) die u doet via de buttons of links op deze of andere pagina's. U wordt doorgeleid naar het bekende booking.com, betaalt dan niets meer dan anders en kunt dan gewoon gebruik maken van uw huidige booking.com account. Ik vraag u dus niet te doneren of wat dan ook te betalen maar simpelweg te boeken via de buttons/links op deze pagina. Zo beloont u automatisch al het werk dat ik al jaren uitvoer voor deze uitgebreide website. Ik hoop dat u een steentje wilt bijdragen. Als dat zo is dan dank u uiteraard zeer 👍

Op deze manier kunt u

✔ Accommodaties vaak boeken met de optie 'gratis annuleren'.

✔ Gewoon gebruik maken van uw eigen booking.com account als u die al heeft.

✔ Automatisch sparen voor loyaliteitskorting (genius) als u boekt.

✔ Automatisch zien of loyaliteitskorting (genius) van toepassing is als u ingelogd bent.

✔ Alle boekingen in te zien op het eigen account (helemaal handig bij meerdere boekingen)

Foto's uit de facebookpost hierover

Wilt u deze reis maken of een andere variant?

Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk, ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service:

Cottage in Engeland
vlak

button

© 2012-2026 — Groot-Brittannië Liefhebbers