Pittoresk, steil en historisch
Deze ochtend verliet ik Durham en nam de trein naar
Lincoln. Onderweg nog een overstap in Newark (Nottinghamshire).
Na aankomst moest ik wel een stukje lopen naar het hotel. Dat is wel eens anders geweest deze reis. Geen probleem uiteraard want
het is vrij eenvoudig navigeren. Het is in feite een stuk rechtdoor lopen. Dat rechtdoor lopen is hier wel even wat anders dan
anders want met name het laatste stuk naar het Cathedral Quarter - waar het hotel ook staat - is nogal steil. Je moet dan door -
en dat is zeer toepasselijk - het straatje Steep Hill. Daar is niets aan gelogen want het is echt steil. Het hotel staat vlakbij
de kathedraal en het kasteel. Dit is echt het oude stadshart. Zeer mooi overigens: de kathedaal is de grootste van het land, de kasteelmuren
die je op kunt zijn historisch en de onmogelijk pittoreske Steep Hill bevindt zich zeer nabij. Dat straatje zit vol met kleine winkeltjes,
soms horeca. Je ziet er ook het Jew's House, het oudste stedelijke huis uit Engeland. Het bestaat al sinds de 12e eeuw en doet nog steeds dienst,
tegenwoordig als restaurant. Daarnaast zit het Jew's Court dat gebruikt wordt als boekwinkel voor historische/oude boeken. In de middeleeuwen
leefde hier een florerende Joodse gemeenschap, vandaar de naam. In het verlengde vind je overigens de High Street met de grotere winkels en ketens en ook is er nog een luxer soort winkelkwartier
daar vlakbij. Zeer compact stadje dit maar zeer authentiek.
Op dag 1 besloot ik na het inchecken even een route door de stad te lopen zoals ik gewend ben, om zodoende wat mooie straten en gebouwen te zien.
Zoals je op de kaart ziet gaat die route ook een stuk oostwaarts en dat is om door het Lincoln Arboretum te wandelen. Dat is een arboretum maar
ook een openbaar park dus je hoeft er geen entree te betalen. Het is een mooi parkje met enige hoogte. Ook ben ik op dag 1 de kathedraal in
geweest en die was weer schitterend. De Lincoln Cathedral is enorm en de glas-in-loodramen zijn daarom ook heel groot. Wat anders kan ik zeggen dan
dat het een zeer indrukwekkend gebouw is dat een bezoek meer dan waard is. Ik wilde ook nog even een uitstapje maken naar een kleiner stadje
in landelijk Lincolnshire en deed dat de ochtend van dag 2: ik twijfelde tussen het kleine marktstadje Market Rasen en het stadje Gainsborough
waar je de Gainsborough Old Hall kunt bezoeken, het best bewaarde gefortificeerde herenhuis van Engeland. Ik koos voor het eerste maar had achteraf
voor het tweede moeten gaan want Market Rasen is niet bijzonder. Het heeft wel een levendige high street met winkels en horeca en een klein marktplein
maar de panden zijn niet erg mooi, ook niet erg lelijk. Ik had de avond tevoren nog even getwijfeld of ik een wandelroute zou volgen vanuit Market
Rasen. Er is namelijk een route door de Lincolnshire Wolds naar Tealby, naar verluid het mooiste dorpje van het graafschap. Dat zou 15 kilometer
in totaal worden en daar had ik geen zin in.
Bij terugkomst in de stad ben ik gelijk naar Lincoln Castle gelopen waar je het kasteel kunt bezoeken.
Dat deed in de 19e eeuw dienst als gevangenis en die kun je bezichtigen. Daarnaast kun je de kasteelmuren bewandelen waardoor je kunt genieten
van een fraai uitzicht op de stad. Ik had al gemeld dat het Cathedral Quarter (waar het kasteel ook ligt) op een heuvel ligt dus het uitzicht
is extra goed. Toen ik er liep was het helaas wat grijs maar dat mocht de pret niet drukken. De helft van deze 'Medieval Wall Walk' was overigens
afgesloten omdat een deel van de muur werd gerestaureerd. Dat moet ook gebeuren. Naast de gevangenis en de muur is er nog iets dat aandacht verdiend
en dat is een historische schat. In Lincoln worden namelijk twee beroemde originele documenten getoond en dat zijn Magna Carta (1215) en het Charter
of the Forest (1217). In Magna Carta staan onder andere regels tav vrijheden voor de kerk en de edelen, het heffen van belastingen en de rechtspraak. Het Charter
of the Forest benadrukte nog eens die rechten en dat was nodig nadat King John in de tussenliggende periode de rechten aan zijn laars had gelapt.
Beide documenten liggen achter glas maar die kun je dus van vrij dichtbij bekijken. Lezen zal lastig zijn want de geschreven letters zijn zeer klein. Toch mooi
om het onder ogen te kunnen zien. Ook is er een zaaltje waarin het verhaal achter dit historisch poltieke
handvest kort verteld wordt. Neem hier echt even tijd voor als je er bent. Lang duurt het niet.
Nieuwe oevoeging: een jaar later zou ik
Salisbury Cathedral in het zuiden van Engeland bezoeken en ook daar ligt één van de vier exemplaren van Magna Carta.
➦ Bezichtigd:
Lincoln Cathedral |
Lincoln Castle
De route (5 kilometer)
De rode speldenknop in het midden is de locatie van het hotel in het Cathedral Quarter. De
rode speldenknop linksboven is het Museum of Lincolnshire Life. Daar ben ik uiteindelijk niet naartoe gelopen. De lus naar rechts gaat door het arboretum, een mooi openbaar park.
➦
Bekijk hier de interactieve kaart van de route
Alle dagen op een rij
The White Hart Hotel - Lincoln (Lincolnshire)
Waar verbleef ik deze dagen?
The White Hart Hotel is een fraai hotel (4 sterren) pal in het mooiste stukje Lincoln, namelijk het Cathedral Quarter. Het staat zowat naast de imposante kathedraal, schuin tegenover
het toeristisch informatiepunt (en winkel) in het prachtige houten vakwerkhuis en ook zeer vlakbij zowel het kasteel alsook Steep Hill, het pittoreske en zeer
steile straatje. Dat straatje loopt naar het treinstation en dat is wel een eindje lopen. In tegenstelling tot andere hotels tijdens deze reis kost het dus meer moeite
om hier te komen. Het is wel eenvoudig te vinden maar je moet hoogtemeters overwinnen. De route vanuit het treinstation gaat op het eind gaat flink steil omhoog. Als je slecht ter been is dan deze
plek dus niet zo praktisch.
Wilt u boeken via deze pagina/website?
Groot-Brittannië Liefhebbers verdient automatisch commissie op hotelboekingen (of andere typen accommodaties) die u doet via de buttons of links
op deze of andere pagina's. U wordt doorgeleid naar het bekende booking.com, betaalt dan niets meer dan anders en kunt dan gewoon gebruik maken van uw huidige booking.com account.
Ik vraag u dus niet te doneren of wat dan ook te betalen maar simpelweg te boeken via de buttons/links op deze pagina. Zo beloont u automatisch al het werk dat ik al jaren uitvoer
voor deze uitgebreide website. Ik hoop dat u een steentje wilt bijdragen.
Als dat zo is dan dank u uiteraard zeer 👍
Op deze manier kunt u
✔
Accommodaties vaak boeken met de optie 'gratis annuleren'.
✔
Gewoon gebruik maken van uw eigen
booking.com account als u die al heeft.
✔
Automatisch sparen voor loyaliteitskorting (genius) als u boekt.
✔
Automatisch zien of loyaliteitskorting (genius) van toepassing is als u ingelogd bent.
✔
Alle boekingen in te zien op het eigen account (helemaal handig bij meerdere boekingen)
Foto's uit de facebookpost hierover
Wilt u deze reis maken of een andere variant?
Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie
een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de
vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk,
ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service: