Daar waar Charles Dickens ooit woonde
Dit was de laatste dag van mijn 16 daagse rondreis door Groot-Brittannië en die begon met een treinrit van Lincoln naar London Kings Cross. Het hotel staat
op relatief korte loopafstand. Na het inchecken was het al 13.30 uur geweest en had ik niet enorm veel tijd meer maar ik had zoals altijd een route uitgestippeld
door deze mooie gezellige buurt en dat is
Bloomsbury. Je vindt er een mix van fraaie monumentale stadswoningen en toch ook her en der imposante, hogere gebouwen,
ook met een monumentaal karakter. Bloomsbury is overigens onderdeel van de wijk
Camden, net zoals St Pancras
en Kings Cross dat zijn. Wil je overigens meer over Londen lezen? Bekijk dan de reisverslagen van dagen 1 t/m 4.
De route die ik had bepaald was een stuk korter dan anders en dat kwam omdat ik deze dag minder tijd zou hebben. Ook speelde mee dat het de bedoeling was dat ik twee musea zou bezichtigen.
Het hadden er in theorie overigens drie kunnen zijn. Hoe dan ook: vanuit mijn hotel aan de Cartwright Gardens vertrok ik voor een rondje Bloomsbury dat aanvoelt
als een gezellige wijk met ook enkele leuke parkjes waardoor het nog best lommerrijk is. Al snel kwam ik bij mijn eerste doel en dat was het Foundling Museum,
oftewel het vondelingenmuseum. Dat was het eerste vondelingenhuis van Londen en volgens mij van Engeland. De stichter (18e eeuw) van het huis was Thomas Coram.
In het museum zie je bijvoorbeeld 'tokens' die ouders hun afgestane kinderen moesten meegeven ter identificatie. Dat waren kleine kettinkjes, buttons of soms
zelfs knoopjes in het geval de moeders weinig hadden. Twee andere belangrijke roergangers achter het vondelingenhuis waren
de beroemde kunstschilder William Hogarth en de componist George Frideric Handel. Opbrengsten uit de verkoop van schilderijen en concerten werden gedoneerd door
hen (en anderen). In het Foundling Museum zie je dus ook schilderijen van Hogarth en is een deel van het museum gewijd aan Handel.
Rondom het museum tref je overigens een tweetal parkjes, namelijk de Brunswick Square Gardens en de Mecklenburg Square Gardens. De tweede is overigens alleen te betreden
door bewoners (met een sleutel).
Daarna kun je mooi en snel doorlopen naar het veel beroemdere British Museum waar tal van archeologische schatten te zien zijn. Dat is gratis te bezoeken zoals veel
musea in Londen. Het net behandelde Foundling Museum is één van de kleinere musea en daar moet je wel voor betalen. Het traject naar het British Museum gaat overigens
door Russel Square, ook weer zo'n compact maar mooi parkje. Ik had het British Museum al eens bezocht dus
sloeg die over en liep verder naar het Charles Dickens Museum. Deze
wereldberoemde 19e eeuwse schrijver woonde ooit hier in Bloomsbury en wel aan 48 Doughty Street.
Dit is de plek waar hij aan het begin van zijn carriëre woonde, tussen 1837 en 1839. Dit is in feite de plek waar hij beroemd werd. Hij schreef hier enkele
van zijn vroege werken zoals het bekende Oliver Twist en The Pickwick Papers. In het huis zie je oa. de woonkamer, de keuken, slaapkamers en ook zijn bureau staat er nog. Eén van
de medewerkers (of vrijwilligers) in het museum vertelde me dat dit niet het bureau was dit hier vroeger stond maar dat dit het bureau was dat in zijn huis in Kent stond.
Het is niet evident dat er überhaupt nog een bureau van Dickens bestaat. Voor dit museum moet je overigens vooraf online een kaartje kopen via hun website want dat is
een ticket op tijd. Je moet een tijdslot boeken omdat het huis niet heel ruim is. Zo ben je er van verzekerd dat je gewoon de ruimte hebt om kalm rond te kijken.
Ik vervolgde mijn korte route door Bloomsbury en keerde terug in het hotel. Vroeg op bed want mijn trein terug naar Rotterdam ging al even na zessen de volgende ochtend. Zo vroeg kun je
al terug met de trein als je wilt.
➦ Bezichtigd:
Foundling Museum |
Charles Dickens Museum
De route: 5 kilometer
Ik volgde dit traject in zuidelijke richting waardoor je eerst langs het Foundling Museum komt. Daarna kom je dus ook
langs het veel beroemdere (en gratis) British Museum. Daar was ik echter al eens geweest. Daarna dus oostwaarts naar
Charles Dickens' oude woonhuis.
➦
Bekijk hier de interactieve kaart van de route
Alle dagen op een rij
De eerste vier dagen en de laatste dag (deze) zijn in Londen.
Mentone Hotel - Bloomsbury (Londen)
Waar verbleef ik deze dag?
Het Mentone Hotel is een goed beoordeeld hotel/pension op relatief korte loopafstand van station St Pancras International. Het ligt aan het kleine parkje
Cartwright Gardens (met tennisbanen) en is daardoor een vrij rustige locatie. St Pancras International is het internationale treinstation
van Londen, daar waar de trein naar Brussel (of direct door naar Nederland) vertrekt. Daar vind je ook het undergroundstation Kings Cross St Pancras International. Je zit hier in de
mooie wijk Bloomsbury dus ook op loopafstand van oa. het beroemde British Museum en het oude woonhuis van Charles Dickens (bezoekersattractie).
Wilt u boeken via deze pagina/website?
Groot-Brittannië Liefhebbers verdient automatisch commissie op hotelboekingen (of andere typen accommodaties) die u doet via de buttons of links
op deze of andere pagina's. U wordt doorgeleid naar het bekende booking.com, betaalt dan niets meer dan anders en kunt dan gewoon gebruik maken van uw huidige booking.com account.
Ik vraag u dus niet te doneren of wat dan ook te betalen maar simpelweg te boeken via de buttons/links op deze pagina. Zo beloont u automatisch al het werk dat ik al jaren uitvoer
voor deze uitgebreide website. Ik hoop dat u een steentje wilt bijdragen.
Als dat zo is dan dank u uiteraard zeer 👍
Op deze manier kunt u
✔
Accommodaties vaak boeken met de optie 'gratis annuleren'.
✔
Gewoon gebruik maken van uw eigen
booking.com account als u die al heeft.
✔
Automatisch sparen voor loyaliteitskorting (genius) als u boekt.
✔
Automatisch zien of loyaliteitskorting (genius) van toepassing is als u ingelogd bent.
✔
Alle boekingen in te zien op het eigen account (helemaal handig bij meerdere boekingen)
Wilt u deze reis maken of een andere variant?
Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie
een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de
vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk,
ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service: