Mooie steden langs de Wear en de Tyne
Deze ochtend verliet ik Schotland per trein. Mijn broer stapte onderweg over in Perth of naar Glasgow te gaan en zijn vlucht terug
te nemen. Mijn reis ging nog 5 dagen door. Via een overstap in de hoofdstad Edinburgh arriveerde ik uiteindelijk in
Durham, de kleine
kathedraalstad in Noord Engeland. Het bevindt zich in het gelijknamige graafschap en behoort tot het werelderfgoed. Door de niet al te korte treinreis had ik niet de hele dag dus
ik besloot eerst het rondje door de stad te wandelen dat ik vooraf had bedacht. Zie de route hieronder. Pas de volgende dag zou ik twee locaties nader gaan bezichtigen.
Het hart van Durham is zeer compact en bevindt zich op een heuvel en wordt voor 75% geflankeerd door het water. Het oude stadshart bevindt zich in feite op een klein schiereilandje.
Kijk omhoog vanaf één der bruggen of de waterkant en je ziet de middeleeuwse kathedraal en het kasteel boven de skyline uitsteken. Er zijn ook wandelpaden langs de rivier en wel aan beide kanten van de Wear. Vanuit die paden kun je steile paden naar de kathedraal
volgen als je wilt. De kathedraal kun je ook bereiken via gewone trottoirs in het centrum uiteraard. Als je de paden langs het water volgt of je staat op één van de bruggen dan valt gelijk
het geluid van het wild klinkende water op en dat komt door de aanwezigheid van stuwen (weirs). Die zie je ook duidelijk, bijvoorbeeld onder de kathedraal. Die stuwen laten het water trapsgewijs naar
beneden stromen waardoor dat naar beneden stromen vertraagd wordt.
Op dag 2 besloot ik eerst een ochtend naar
Newcastle te gaan, de grootste stad in het noordoosten van Engeland.
Het is namelijk slechts 12 minuten met de trein.
Ook daar zijn de bruggen weer één van de hoogtepunten van het stadsbeeld. De Tyne is hier de grote rivier en scheidt Newcastle van Gateshead. Deze is een stukje breder
dan de Wear in Durham. De bruggen zijn ook een stuk hoger nog. Beneden zie je een route die ik liep om een paar mooie passages via de bruggen te lopen en de stad op die
manier goed te kunnen aanschouwen. Ik was hier al een keer geweest vele jaren geleden maar ik had het stadscentrum niet meer goed voor ogen. Het centrum viel me niet tegen
want er zijn de nodige mooie bouwwerkend waaronder het Theatre Royal, enkele gezellige straatjes en enkele bruggen die tot in het centrum reiken. De wandeling: ik liep eerst in noordelijke richting langs de waterkant en
daar was op deze zondag een soort markt gaande met allerlei kraampjes. Vervolgens steek je de Millennium Bridge over (inderdaad, zelfde naam als in Londen) en kom je in Gateshead
terecht. Je loopt zuidwaarts en steekt dan de High Level Bridge over om terug in Newcastle te komen. Op beide bruggen heb je overigens mooi zicht op de Tyne Bridge (boogbrug), zonder twijfel
de meest iconische brug hier. Als je de High Level Bridge afloopt dan kom je al snel bij Newcastle Castle, het middeleeuwse kasteel in de stad. Best bijzonder dat zo'n oud gebouw hier pal in het
centrum staat. Leuk om te bezoeken want je kunt de verschillende verdiepingen van de toren bekijken en zelfs helemaal naar de top om van uitzicht over de stad te genieten.
In de vroege middag keerde ik terug in Durham. Mijn eerste doel was om de kathedraal te bezichtigen. Deze is gratis maar doneren wordt gewaardeerd. De stad Durham
behoort overigens al lange tijd tot het werelderfgoed. Het was één van de eerste locaties in Engeland op die lijst. Al sinds de middeleeuwen is het een centrum
voor onderwijs, religie en bedevaart. Durham Castle is in gebruik door de universiteit al kun je er wel meegaan op rondleidingen. Dat heb ik niet gedaan maar ben
naar de prachtige kathedraal gegaan. Er is weinig architectuur die telkens zoveel indruk maakt als van een middeleeuwse kathedraal. Elke weer vraag je je af hoe men
dit heeft kunnen maken. Hier zijn overigens ook opnames voor de Harry Potter films gemaakt,
in de kloostergangen maar ook in het Chapter House (de kapittelzaal). Om het Chapter House (en ook het museum) te zien moet je dan wel entree betalen. Echter: die waren niet
geopend op de zondag. Later die middag werd een evensong opgevoerd en daar had ik dus bij kunnen zijn. Het duurde nog een paar uur en ik wilde nog wat meer bekijken dus ben ik
toch maar weggegaan. Het was ongetwijfeld heel mooi geweest dus lichte spijt had ik wel. Daarna ben ik nog naar een locatie net ten westen van het centrum gelopen en dat is Crook Hall, één van de oudste huizen in de stad. Je betaalt de entree
toch vooral voor de Crook Hall Gardens, een leuke tuin waar nu half oktober niet veel bloeide uiteraard maar die toch leuk is om te zien. Crook Hall zelf kun je ook in maar daar is niet veel
te zien qua interieur. Al zit er wel een tweedehands boekwinkeltje in. Best leuk gedaan.
➦ Bezichtigd:
Newcastle Castle |
Durham Cathedral |
Crook Hall Gardens
De route in Durham (6 km)
De route begint bij het hotel (west) en na een rondje door de stad en langs de rivier eindigt die bij de
Crook Hall Gardens (noord).
➦
Bekijk hier de interactieve kaart van de route
De route in Newcastle (4 km)
De route gaat vanaf het treinstation eerst oostwaarts langs de waterkant in Newcastle. Je steekt via de Millennium Bridge
de rivier de Tyne over Gateshead in en keert terug in Newcastle via de High Level Bridge. Mooie uitzichten alom.
➦
Bekijk hier de interactieve kaart van de route
Alle dagen op een rij
The Kingslodge Inn - Durham (County Durham)
Waar verbleef ik deze dag?
De Kingslodge Inn is een prima beoordeeld driesterrenhotel op niet al te grote loopafstand van het centrum van Durham als het treinstation. Er zijn geen hotels bij het treinstation
dus dit is een goede keus qua locatie voor als je hier met de trein komt. De Kingslodge Inn is - net als de accommodatie in Londen (eerste dagen van de reis) - een combinatie van
een prima hotel met mooie kamers en een pub-restaurant waar gezelligheid heerst binnen een fraai interieur. Het biedt goed eten. Een echt typisch Engelse locatie.
Opmerking: ik verbleef dus in de kleine stad Durham maar je kunt natuurlijk ook in Newcastle overnachten dat een korte treinrit verderop ligt. Daar zijn vanzelfsprekend de nodige hotels
te boeeken.
Kijk en boek hier
hotels (en dergelijke) in Newcastle.
Wilt u boeken via deze pagina/website?
Groot-Brittannië Liefhebbers verdient automatisch commissie op hotelboekingen (of andere typen accommodaties) die u doet via de buttons of links
op deze of andere pagina's. U wordt doorgeleid naar het bekende booking.com, betaalt dan niets meer dan anders en kunt dan gewoon gebruik maken van uw huidige booking.com account.
Ik vraag u dus niet te doneren of wat dan ook te betalen maar simpelweg te boeken via de buttons/links op deze pagina. Zo beloont u automatisch al het werk dat ik al jaren uitvoer
voor deze uitgebreide website. Ik hoop dat u een steentje wilt bijdragen.
Als dat zo is dan dank u uiteraard zeer 👍
Op deze manier kunt u
✔
Accommodaties vaak boeken met de optie 'gratis annuleren'.
✔
Gewoon gebruik maken van uw eigen
booking.com account als u die al heeft.
✔
Automatisch sparen voor loyaliteitskorting (genius) als u boekt.
✔
Automatisch zien of loyaliteitskorting (genius) van toepassing is als u ingelogd bent.
✔
Alle boekingen in te zien op het eigen account (helemaal handig bij meerdere boekingen)
Foto's uit de facebookpost hierover
Wilt u deze reis maken of een andere variant?
Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie
een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de
vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk,
ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service: