Wandelen over het Bealach Path vanuit Pitlochry
We verbleven dus in het levendige stadje (zo groot als een dorp)
Pitlochry en dat vormde deze dag het begin -en eindpunt van de wandelroute die
we zouden volgen. Dat is een uitstekend bewegwijzerde route, genaamd het Bealach Path, genoemd naar de bergpas waar je doorkomt. Dat is dan ook
gelijk het hoogste punt deze wandeling. Eerst loop je nog een kilometer of 1 a 2 noordwaarts naar het dorpje Moulin waar het pad omhoog begint. Het moet
gezegd dat de weg naar Moulin zelf ook al licht oploopt. Op de eerste foto zie je trouwens het hotel aldaar en als je dus met de auto op reis gaat dan
zou dat ook een uitvalsbasis kunnen zijn. ➦ Bekijk en boek hier het
Moulin Hotel.
Alle hoogtemeters zitten in het begin van de route want vanuit Moulin loop je gestaag omhoog over het goed te volgen en te bewandelen pad naar Bealach na Sermoin en dat is geen berg maar een bergpas.
Je klimt naar een hoogte van ongeveer 600 meter. Eerst kom je een stukje door een bos maar al snel wordt het landschap open. De hellingen zijn daar begroeid met heide. Dit was een mooie dag. De temperatuur
was deze dagen wel flink onderuit gegaan naar een graad of 5 maar het was droog en zelfs zonnig in het begin. Doordat we noordwaarts de berg opgingen en de wind uit het noorden kwam hadden we daar ook geen
last van. Eenmaal in de bergpas voelde je de koude wind wel danig. Tijdens de klim naar Bealach na Sermoin (Bealach Path) kom je ook een afsplitsing tegen, aangegeven met een wegwijzer. Je kunt daar namelijk
ook rechtsaf gaan de hogere berg
Ben Vrackie op (bijna 850 meter). Dat is ook een zeer populaire wandelroute in deze contreien. Wij bleven dus op het pad en dan kom je in de smalle bergpas terecht. Vanaf
nu is het een stuk gestaag dalen. Er volgt een korte passage waar het pad zeer nat en zompig kan zijn. Nu viel het mee maar bij meer regenval kan ik me voorstellen dat je daar snel een kletspoot krijgt.
Wij hadden voorzorgsmaatregelen genomen door overschoenen mee te nemen. Die kun je over de schoenen doen en dan blijf je tot aan de enkels droog. Dat was nu dus niet nodig.
De route gaat dus eerst omhoog, daarna omlaag en de tweede helft is vervolgens nagenoeg (relatief) vlak. Na de afdaling kom je terecht in Killiecrankie, een klein dorpje dat gesitueerd is bij een bosrijke
kloof waar vroeger nog een beroemde slag heeft plaatsgevonden. De Battle of Killiecrankie vond plaats in 1689 tijdens de Jacobietenopstand in Schotland. Dat waren de aanhangers van de gevluchte
koning van Engeland en Schotland. De Nederlandse stadhouder Willem III had het jaar daarvoor de troon van het koninkrijk Engeland, Schotland en Ierland overgenomen na 'The Glorious Revolution'. De
Jacobites wonnen de slag maar verloren de oorlog. We gingen daar eerst naar het café (en bezoekerscentrum) van de National Trust of Scotland. Na een versnapering vervolgden we onze weg. Je volgt het pad door de Pass of Killiecrankie en dan is het in feite zuidwaarts lopen via de rivier tot in Pitlochry. Je loopt dan langs de
rivier de Garry en de daarop aansluitende Tummel. Een deel van dat water behoort dan weer toe aan Loch Faskally. In het Faskally Forest liepen we opeens over een terrein met gekleurde lampen die de bomen
fraai verlichtte, althans dat zou zo zijn in het geval het donker zou worden. We kwamen er in het hotel achter dat dit een attractie is waar je 's avonds met de bus heen kunt. Het heet
het
Enchanted Forest en daar kon je een maand lang heen, van begin oktober tot begin november. Pal voor ons hotel
bevindt zich een bushalte waar lijnbussen stoppen maar er reden ook bussen af en aan naar dit bos. Er stond aan het einde van de middag en begin van de avond telkens een flinke rij mensen bij de halte.
Het was blijkbaar behoorlijk populair. Ik denk haast dat dit een jaarlijks terugkerende attractie is. Houd vooral de website van het Enchanted Forest in de gaten.
De route: 17 kilometer
De wandelroute telt 600 hoogtemeters en start hier op de kaart in het dorpje Moulin. Daar begint vlakbij de Bealach Route. Vanuit Pitlochry is dat 1,5 km lopen schat ik.
De wandeling - de Bealach Route - wordt overigens heel goed met bordjes aangegeven. Toch zou ik de wandelroute zeker wel goed voorbereiden en
ook een kaart meenemen, mogelijk zelfs met gps zoals ik dat deed. Wel zo handig. De klim naar Bealach na Searmoin (bergpas op 600 meter hoogte)
is aan het begin. Daarna is het bergaf. De tweede helft telt zeer weinig hoogtemeters. Dan volg je bospaden langs de rivier de Garry terug naar Pitlochry.
Tip: als je niet bergop wilt dan zou je ook de bus kunnen pakken naar Killiecrankie en dan dus alleen het tweede deel van de route door de bossen
en langs de rivieren naar Pitlochry kunnen wandelen.
➦
Bekijk hier de interactieve kaart van de route
Alle dagen op een rij
Fisher's Hotel - Pitlochry (Perth & Kinross)
Waar verbleef ik deze dag?
Fisher's Hotel is een goed beoordeeld 4 sterrenhotel in het dorp/stadje Pitlochry. Het is ideaal voor de treinreiziger want je kunt vanaf het perron waar je uitstapt (zijn maar twee perrons) direct
naar de receptie lopen van het hotel. Dat staat met een levensgroot bord aangegeven. Het hotel heeft een gezellige lobby met bar, een restaurant en ook een bistro waar je iets eenvoudiger
kunt eten, zelfs pizza. Daarnaast vind je pal voor het hotel ook nog eens een bushalte, handig als je bijvoorbeeld naar Blair Castle wilt want daar rijd een bus heen. In allerlei opzichten
een zeer handige en leuke plek. Nog een leuk weetje: je kunt voor een paar Britse Pound ook 48 uur lang een paraplu huren.
Wilt u boeken via deze pagina/website?
Groot-Brittannië Liefhebbers verdient automatisch commissie op hotelboekingen (of andere typen accommodaties) die u doet via de buttons of links
op deze of andere pagina's. U wordt doorgeleid naar het bekende booking.com, betaalt dan niets meer dan anders en kunt dan gewoon gebruik maken van uw huidige booking.com account.
Ik vraag u dus niet te doneren of wat dan ook te betalen maar simpelweg te boeken via de buttons/links op deze pagina. Zo beloont u automatisch al het werk dat ik al jaren uitvoer
voor deze uitgebreide website. Ik hoop dat u een steentje wilt bijdragen.
Als dat zo is dan dank u uiteraard zeer 👍
Op deze manier kunt u
✔
Accommodaties vaak boeken met de optie 'gratis annuleren'.
✔
Gewoon gebruik maken van uw eigen
booking.com account als u die al heeft.
✔
Automatisch sparen voor loyaliteitskorting (genius) als u boekt.
✔
Automatisch zien of loyaliteitskorting (genius) van toepassing is als u ingelogd bent.
✔
Alle boekingen in te zien op het eigen account (helemaal handig bij meerdere boekingen)
Foto's uit de facebookpost hierover
Wilt u deze reis maken of een andere variant?
Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie
een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de
vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk,
ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service: