Reisverslag juni 2026 - Schotse Highlands, Islands en steden

In de zomer met de boot naar een eiland in Schotland

Inleiding

De reizen die ik tegenwoordig maak zijn meestal na het hoogseizoen omdat ik natuurlijk voor klanten (misschien u wel) paraat wil staan om aan de slag te gaan met een mooi reisplan (Vakantieplan op Maat service). Dit jaar heb ik er voor gekozen om in juni te gaan omdat ik naar Schotland ging. Aangezien ik altijd uitgebreid wandelend gebieden en steden verken leek het me wijs dit in de meest droge periode van het jaar te doen. De ironie wilde dat ik juist deze rondreis de nodige regen te verduren kreeg. Het laat maar zien dat je het weer niet kunt voorzien en dat je gewoon goed voorbereid op reis moet gaan. Mijn 'wapen' is een stevige kleine paraplu. Ideaal. De temperaturen op het continent en ook in grote delen van Engeland en Wales waren op den duur hoog tot zeer hoog maar in de Schotse Highlands was het die periode rond de 15 graden. De laatste dagen in de stad Edinburgh was het wat zonniger en iets warmer. In het binnenland had ik vaak bewolking, wel of niet met wat regen. Vaak gestage lichte regen, nooit hard. Aan de kust brak de zon wel elke keer door (een tijd lang, niet altijd). Dat is een bekend fenomeen. De Highlands zijn ook heel mooi mèt bewolking wanneer de bergtoppen zich verschuilen in de wolken. Alleen zeer laaghangende bewolking kan wat vervelend zijn zoals ik merkte tijdens dag 10.

Deze reis begon en eindigde ik met een vlucht vanaf/naar Schiphol en een bezoek aan een (voor Schotse begrippen) grote stad. Ik vloog heen op Glasgow en terug vanuit Edinburgh. Op Glasgow Airport kun je gebruik maken van een frequente busdienst naar het centrum en op Edinburgh Airport van een bus -en tramverbinding. Twee tramhaltes bevonden zich vlakbij mijn hotel dus ik nam de tram om naar de luchthaven te reizen. Dat is een half uurtje. De bus naar Glasgow deed er een half uur over vanwege de file maar die rit is normaal gesproken korter. Vanuit Glasgow heb ik een bezoek gebracht (trein + boot) aan het eiland Arran om de berg Goatfell te bewandelen. Daarna volgde het prachtige eiland Mull dat net als Arran zeer mooie kusten heeft en deels bergachtig is. Het havenstadje Oban mocht niet ontbreken. Ook leest u mijn wandelverslagen waaronder twee etappes van de West Highland Way, gebruik makend van de bus om terug te keren bij het hotel. Dat kan prima. Lees ook over de Steall Waterfall, Arthurs's Seat en het prachtige centrum van hoofdstad Edinburgh. Ik heb ook twee oude kastelen bezocht (waaronder één ruïne), een paar musea en het huis van de beroemde Walter Scott.

Niet alleen de bestemmingen waren mooi maar ook de verplaatsingen telkens van a naar b. Nummer 1 is het beginpunt van de West Highland Line, wel eens verkozen tot mooiste spoorlijn ter wereld. Bestemmingen 4 en 6 liggen langs die lijn en nummer 5 is het eindpunt. Dat laatste stuk ga je over het befaamde viaduct uit de Harry Potter film. Oban (3) is het eindpunt van de vertakking. Ook mooi. Vóór Tyndrum splitst de trein zich. Maar ook de overtochten naar Arran en Mull zijn prachtig en dat geldt ook voor de verschillende busritten die ik maakte, zoals die door Glen Nevis en die naar Tobermory op het eiland Mull.

De cijfers zijn de verblijfplaatsen. De kleine rode stippen zijn locaties van uitstapjes en/of begin of eindpunten van wandelingen. De grote blauwe stippen zijn luchthavens en de kleine blauwe stip de ferry terminal van Ardrossan. De verplaatsing tussen 2 en 3 gaat per veerboot. Dat deed ik als voetpassagier maar dat kan ook per auto. De veerdiensten deze reis duren drie kwartier a een uur.

Reisverslagen per dag

Vliegtuig naar èn trein door Schotland

Onder de knop hieronder kun je de KLM vliegtuigen boeken naar en van Glasgow en Edinburgh. Er zijn uiteraard meer maatschappijen maar ik vloog met KLM. Wie op treinrondreis gaat in Schotland kan het beste een app van Scotrail downloaden. Daarop vind je uiteraard treintijden, updates over routes die je neemt en ook kun je er e-tickets kopen. Zodoende hoef je geen treinkaartjes uit automaten te halen maar gewoon op je telefoon zetten.

Welke typen kaartjes kun je zoal aanschaffen? Je kunt oa kopen: anytime, off peak en advance kaartjes. De eerste is een gewoon kaartje die de hele dag geldig is en dus het meest prijzig. Off peak is voor de daluren en dus wat goedkoper. Advance is vaak veel goedkoper want dat is een kaartje voor een specfieke dienst en dus alleen dan geldig. Advance tickets zijn altijd met zitplaatsreservering. Deze kaartjes kun je het beste zo vroeg mogelijk kopen want dan zijn ze vaak het goedkoopst. Naarmate de trein voller geboekt raken gaat de prijs omhoog. Dergelijke kaartjes kopen kan een hele smak geld schelen. Dit kan overigens niet altijd. Op bepaalde spoorlijnen zijn alleen maar standaard prijzen.

➦ App downloaden: Scotrail app

OS Maps

Voor het wandelen - zowel in de natuur als in de stad - maakte ik gebruik van de app van OS Maps. De Ordnance Survey is de organisatie die de paden en wegen van Groot-Brittannië perfect in beeld gebracht heeft. Ze verkopen papieren kaarten en ook kun je dus de app gebruiken waarbij je die kaarten ook op je iphone kunt bekijken in combinatie zelfs met gps. Die gps werkt op basis van satelietsignaal dus die werkt ook als je ergens geen signaal hebt met de mobiele telefoon. Als je een papieren kaart koopt van een bepaalde streek dat krijg je gratis de optie om die kaart ook online te gebruiken op jouw mobiel. Je kunt echter ook - en dat heb ik gedaan - een maandabbonnement nemen voor een euro of 7 (pin me niet vast op de precieze prijs) en kun je online kaarten gebruiken voor heel het land. Dat is echt spotgoedkoop. Een jaarabbonement kost nog een stuk minder als je het omrekend per maand. Je kunt dan ook zelf routes intekenen en die routes opslaan voor later gebruik. Ideaal spul. Maar let op: gebruik je de kaarten voor 'the outdoors'? Zorg dan dat je ook een papieren kaart hebt of toch in ieder geval de route goed voorbereid van te voren in het geval je de telefoon toevallig kwijtraakt. De app kun je overigens downloaden in de appstore van bijvoorbeeld Apple.

➦ App downloaden: OS Maps in de Apple appstore

Met de boot naar eilanden in Schotland

Verreweg de meeste veerdiensten in Schotland (en dat zijn er veel) worden verzorgd door de rederij Calmac, oftewel Caledonian Macbrayne. Op de grote foto bovenaan deze pagina zie je de boot tussen Oban aan de westkust en Craignure op het eiland Mull. Ik nam deze reis twee keer de boot om een eiland te bezoeken (één keer een verblijf en één keer een dagtripje) waaronder de net genoemde overtocht en ook die tussen Ardrossan en het eiland Arran. Ik reisde als voetpassagier en nam telkens de trein naar de haven op het vasteland. Die treindiensten sluiten uitstekend aan op de veerdiensten. Je kunt deze overtochten ook maken als je de auto wilt meenemen. Deze boten van Calmac zijn fijn. Ze zijn groot maar niet heel groot, bieden mooie zitplaatsen in het midden van het schip (goed als je zeeziek kunt worden) en er is horeca met zitgelegenheid zodat je koffie kunt drinken maar ook uitgebreider (warm) kunt eten.

Op de boot naar Mull was bovenop het dek ook nog eens veel ruimte om te zitten. Op de boot naar Arran was er ook zitgelegenheid helemaal boven maar die was overdekt. Je kon er wel naar buiten om op het kleinere dek te staan. Deze boten zijn dus best ruim en dat komt omdat de eilanden ook groot zijn. Ik reisde in juni en toen was het rustig aan boord. Het weer was ook niet super dus last minute dagjesmensen zullen er ook wel niet veel zijn geweest. Juli, augustus en een deel van september zal het ongetwijfeld drukker aan boord zijn. De reisduur is telkens beperkt: binnen het uur ben je er.
→ Terug naar overzicht van reisverslagen

© 2012-2026 — Groot-Brittannië Liefhebbers