Dag 2: het eiland Arran

Arran Arran Arran Arran Arran Arran Arran Arran Arran

Havendorp Brodick en de berg Goatfell

De dag hiervoor kwam ik met het vliegtuig aan in Glasgow. Ik besloot de volgende dag eerst een bezoek te brengen aan het mooie, deels bergachtige eiland Arran. Vanuit de stad kom je daar zeer efficiënt want je neemt eerst de trein van Glasgow Queen Street naar het havenstadje Ardrossan en daar de aansluitende boot naar Brodick, het havendorp op het eiland. De trein -en veerdiensten sluiten meestal op elkaar aan. Op de website van Calmac (de rederij) staat dat je een half van te voren moet inchecken maar dat is alleen als je de auto meeneemt aan boord. Voetpassagiers hoeven maar 10 minuten van te voren aanwezig zijn. Dit is getypt juni 2026 dus ik weet niet hoe dat in de toekomst zal zijn maar ik ga er vanuit dat dit zo blijft. Controleer het tzt nog even goed. De treindienst naar Ardrossan Harbour duurt ongeveer 50 minuten. De overtocht naar Brodick ongeveer 55 minuten. Omdat het 's ochtends nog regenachtig zou zijn ging ik pas aan het einde van de ochtend weg uit Glasgow. Ik was er rond 13.30 uur.

Mijn doel was om de berg Goatfell op te wandelen. Die is rond de 900 meter hoog dus best een flinke klim maar niet gevaarlijk. Het is een goed te lopen pad met een niet te flink stijgingspercentage. De route op de kaart hieronder begint bij Brodick Castle, een historische bezoekersattractie van de National Trust for Scotland maar aangezien ik als voetpassagier van de boot kwam moest ik eerst nog naar dit punt lopen. Dat is (heen en terug) 2 a 3 kilometer extra. Dat is een mooi stukje over het strand en langs de golfbaan. Uiteindelijk kom je in het oude dorpsgedeelte van Brodick terecht waar ook een prachtig roze eetcafé staat. Bij de haven vind je overigens ook horeca en een supermarkt. Vlakbij de terminal heb ik nog een capuccino met wat lekkers genuttigd. Ik ben het kasteel niet ingeweest wegens tijdgebrek. Het plan was namelijk aanvankelijk om een vroege boot te nemen maar het weer was die ochtend niet goed dus ik ben later in de ochtend gegaan toen het wel mooi was. Vlakbij het roze pand van The Wineport begint het pad omhoog. Dat gaat behoorlijk geleidelijk. De eerste helft loop je nog tussen de bomen en daar zijn (toen ik er liep, juni) veel prachtige, bloeiende azalea's te zien. Op den duur bereik je de boomgrens en krijg je een beter uitzicht richting de top van Goatfell en zeker naar de kust onder je. Dat is een heel mooi uitzicht. Toen ik op twee derde van de klim was besefte ik dat ik niet heel veel speling meer had qua tijd omdat ik wel een boot moest halen van rond 19.00 uur, tevens de laatste boot. Ik moest nog een derde omhoog en daarna nog helemaal terug. Achteraf had ik wel wat tijd over maar ik wilde geen risico nemen dus ben eerder naar beneden gegaan. De wandeling was nu ook al heel mooi.

➦ Handige links: Scotrail (treinplanner) | Calmac: Ardrossan - Brodick

De route: 10,5 a 13 kilometer

kaart van Brodick - Goatfell
De route op het kaartje begint bij Brodick Castle en dat is 10.5 km heen en terug. Deze route is afkomstig van de website Walk Highlands. Aangezien ik lopend van de boot kwam moest ik eerst nog vanuit de haven daar heen lopen. Dat is ook een stuk over het strand. Dat verlengd de route (heen en terug) met 2 a 3 km. Dus 13 km in totaal.

Bekijk hier de interactieve kaart van de route

Alle dagen op een rij

Holiday Inn Express - Glasgow

Waar verbleef ik deze dag?

De Holiday Inn Express (afgekort) is een goed beoordeeld hotel in de stad Glasgow, vlakbij de Royal Concert Hall. De omgeving rond de ingang tot het hotel was tijdens mijn verblijf wat rommelig door de werkzaamheden aan het gebouw daarnaast. Het hotel staat op 2 minuten lopen van het Buchanan Bus Station waar de bus vanuit de luchthaven arriveert en op 7 minuten van treinstation Glasgow Queen Street waar de trein naar Oban vertrekt.

Boek overnachting(en) en help mee

Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan. Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier kunt helpen. U kunt er namelijk voor zorgen dat Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉 boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking) account gebruiken voor de boekingen.

Natuur in Schotland
vlak

Wilt u deze reis maken of een andere variant?

Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk, ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service:

Cottage in Engeland
vlak

Fimpje uit een facebookpost hierover

button

Dorset groen vlak Wandelpad langs de kust in Engeland
© 2012-2026 — Groot-Brittannië Liefhebbers