Dag 13: een wandeling door Edinburgh's New Town & Old Town

Edinburgh's New Town Cirus Lane in Edinburgh's New Town Moray Place in Edinburgh's New Town, Schotland Dean Village in Edinburgh Kerkhof in Edinburgh Scottish National Gallery of Modern Art in Edinburgh Grassmarket in Edinburgh's Old Town Grassmarket in Edinburgh's Old Town Royal Mile in Edinburgh's Old Town National Monument op Calton Hill in Eidnburgh Het park aan Princes Street in Edinburgh Edinburgh Castle en de Princes Street Gardens in Schotland Monarch of the Glen in de Scottish National Gallery, Edinburgh

Historische straten, gebouwen en musea

Dit was mijn tweede dag in Edinburgh en vandaag zou ik een route lopen door de prachtige historische straten van de Schotse hoofdstad. Vanuit mijn hotel aan Princes Street in het centrum (zie volgende tabblad) begon ik mijn route en die ging eerst een stukje noordwaarts, dan westwaarts en dan uiteindelijk in de West End weer oostwaarts. Tijdens deze 10+ km wandeling kun je ook allerlei bezoekersattracties binnengaan waarvan ik een paar de link heb bijgevoegd hieronder. De andere attracties staan op de interactieve kaart. De grote musea zoals de Scottish National Gallery en de Scottish National Gallery of Modern Art zijn gratis te bezichtigen. Je kunt er wel doneren. Ik liep dus eerst naar New Town en dat is geen nieuw stadsdeel maar in die tijd (18e eeeu) was het wel nieuw en vormde ook een breuk met het verleden want deze wijk werd ruim opgezet met grote stadshuizen, bredere straten, kleine parkjes en ook verschillende kromlopende straten, zogenaamde 'crescents'. Tijdens dit deel van de route loop je door verschillende van dit soort straten, inclusief het imposante Moray Place waar de grandeur vanaf spat. Circus Lane is overigens een leuk, pittoresk binnendoorstraatje. Na deze wijk kom je terecht in Dean Village, een schilderachtige dorpje dat in het verleden is opgeslokt door de stad. Daar wandel je door het oude dorpsgedeelte en daarna over het mooie 19e eeuwse kerkhof. Aan de andere kant kun je er uit en dan ben je gelijk bij het prachtige gebouw van het Scottish National Gallery of Modern Art. Ik ben daar niet in geweest maar dat kun je dus bezoeken als je wilt.

Het museum staat in of aan de rand van de West End, zoals de naam al aangeeft het westelijke deel van het centrum. Vanaf hier is het ook niet ver meer naar het absolute, van oorsprong middeleeuwse stadshart en dat is Edinburgh's Old Town. Beroemd is de Royal Mile met haar prachtige oude gebouwen, vele horeca en toeristische winkels. Ik denk dat deze straat de meest toeristische is van Groot-Brittannië. Dit was op een zondag in juni en het was druk en zou dat ook de dag daarop (maandag dus) ook weer zijn. Dat was ook de reden dat ik niet naar het kasteel ben geweest dat op Castle Rock aan het hoge uiteinde van de straat staat. Ik had het ook al eens bezocht. Men was ook al bezig met de opbouw van het stadion voor het kasteel waar elk jaar in de zomer de Edinburgh Tattoo plaatsvindt. Kaartjes daarvoor moet je vooraf online kopen. Het kasteel en de Royal Mile bevinden zich op een vulkanische heuvel dus het loopt er omhoog. The Royal Mile is overigens een benaming voor meerdere straten langs die weg en dat zijn van west naar oost Castle Hill, Lawnmarket en High Street. Het stukje vóór de Royal Mile is ook zeer mooi want dan loop je over de Grassmarket met haar terrasjes (heb ik nog even gezeten) naar het kromme, omhoog lopende straatje West Bow dat halverwege van naam verandert in Victoria Street. Cockburn Street (zit niet in de route) is overigens ook zo'n leuke kromme straat waar je hoogte moet overbruggen. Die loopt van de High Street naar het treinstation. Edinburgh herbergt ook allerlei leuke pubs waar u een drankje kunt doen maar dus ook kunt eten.

Terug naar de route: ik liep de Royal Mile af en dan kom je bij het Palace of Holyrood House. Daarna ging ik (net als gisteren) nog even Calton Hill op om van de uitzichten te genieten. Vervolgens liep ik naar het eindpunt om het rondje compleet te maken maar niet voordat ik eerst nog een stukje door de Princes Street Gardens wandelde waar in het najaar en winter de kerstmarkt van Edinburgh altijd plaatsvindt. Dat is een mooi park waar je voortdurend boven je het kasteel op een rots ziet staan. Daarna ging ik het naar The National, de Scottish National Gallery waar allerlei prachtige oude schilderijen te zien zijn. Daar hou ik zeer van. Hier hangt ook het meest beroemde schilderij uit de Highlands van Schotland, namelijk The Monarch of the Glen. Dat is het iconische, 19e eeuwse schilderij van een edelhert, geschilderd door Edwin Landseer.

➦ Handige links: Scottish National Gallery of Modern Art | Scottish National Gallery

➦ Handige link: Edinburgh Castle

De route: 12 kilometer

kaart van Rondje Edinburgh
Ik liep dit rondje vanuit mijn hotel (bij het grote monument van Walter Scott aan Princes Street, vlakbij de kerstboom op het kaartje) eerst noord -en daarna westwaarts. Dus dan loop je eerst door New Town, naar Dean Village en dan via The West End naar Old Town.

Bekijk hier de interactieve kaart van de route

Alle dagen op een rij

Old Waverley Hotel - Edinburgh

Waar verbleef ik deze dag?

Het Old Waverley Hotel is een goed beoordeeld hotel op een fantastische plek in het centrum want het staat pal tegenover het grote monument aan Princes Street met haar winkels en het park en biedt uitzicht richting de hooggelegen Royal Mile. Toen ik er was werd een hele verdieping gerenoveerd en ik had het idee dat dat met mijn verdieping als was gebeurd. Mijn kamer was prima in ieder geval en modern. De locatie is dus perfect met vlakbij ook het treinstation, bushaltes en tramhaltes. Het had geen airco maar wel een zeer moderne en efficiënte ventilator. Het was redelijk warm met veel zon op het gebouw dus dat kwam goed van pas. Ik zou terugvliegen naar Schiphol en de tram (rijdt elke 10 minuten vanaf zeer vroeg in de ochtend) rijdt naar de luchthaven.

Boek overnachting(en) en help mee

Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan. Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier kunt helpen. U kunt er namelijk voor zorgen dat Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉 boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking) account gebruiken voor de boekingen.

Natuur in Schotland
vlak

Wilt u deze reis maken of een andere variant?

Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk, ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service:

Cottage in Engeland
vlak

Foto's uit een facebookpost hierover

button

© 2012-2026 — Groot-Brittannië Liefhebbers