Dag 5: een wandeling rond Tobermory

Haven van Toberory op het eiland Mull Winkels en hotels in Tobermory Vuurtoren van Tobermory Rubha nan Gall vuurtoren op Mull Azelea's in Aros Park Meertje in Aros Park Tobermory Harbour Haven van Tobermory IJsverkoper in Tobermory

Tobermory, de Rubha nan Gall vuurtoren en Aros Park

Op dag twee op het eiland Mull had ik het plan opgevat om naar het iconische kustplaatsje Tobermory te gaan. Iconisch vanwege haar prachtige setting en haar gekleurde gevels in de haven. Hier werd altijd het kindertv-programma Balamory opgenomen en is daarom dus vooral in Groot-Brittannië bekend. De bus vanuit Craignure doet er ongeveer drie kwartier over maar dat is geen straf want het is een heel mooie busrit. Onderweg rijd je namelijk ook veel langs de geaccidenteerde kust dus de uitzichtgen zijn prachtig. Je merkt onderweg ook dat het veel 'single track' is op Mull, veel éénbaanswegen dus. Dan moeten auto's en bussen elkaar rustig passeren, wel of niet op 'passing places'. De bus rijdt vaak genoeg maar niet supervaak dus je moet het wel enigszins plannen. Het eindpunt van deze buslijn is in de haven van Tobermory waar je na aankomst kunt eten en drinken in één van de horecagelegenheden. Je vindt er ook winkels en een supermarkt. In de haven vind je ook (oa) het Tobermory Hotel met haar mooie roze gevel dus je kunt ook op deze schilderachtige plek overnachten. Via de net getoonde link kunt u ook andere hotels in en rond dit plaatsje boeken.

Mijn doel was om Tobermory te bekijken en dat te combineren met twee korte wandelingen van beide net geen 6 kilometer. Eerst een pad in één rechte lijn noordwaarts langs de kust naar de Rubha nan Gall vuurtoren. Ik vond het geen bijzonder traject want het is een bosrijk stukje met daardoor niet heel veel vrij uitzicht maar misschien speelde het ook mee dat het regenachtige dag was. Aan het einde van het pad zijn de bomen weg en komt je bij de mooie witte vuurtoren. Oorspronkelijk was het plan om via de heuvel naas het pad terug te lopen naar Tobermory maar dat is een smal kronkelpaadje omhoog. Op zich geen probleem maar het lag er nogal nat en glibberig bij dus ik heb maar hetzelfde pad terug genomen. Eenmaal in het kustplaatsje volgde een cappucinepauze om daarna de tweede wandeling te starten: die naar en door Aros Park. Het was toen even droog maar eenmaal in het park barste de regen los. Gelukkig heb ik altijd een kleine stevige paraplu bij me. De paden door het park zijn onverhard met soms ook grote stenen. Aros Park was vroeger het landgoed van het 19e eeuwse Aros House maar dat bestaat niet meer. Het landschap is nu in het beheer van de organisatie Forestry and Land Scotland en is nu een gebied om te recreëren. Het klimaat hier (genoeg neerslag) is zeer geschikt voor een dergelijk bospark. Het is er mooi wandelen. Je kunt paden volgen door het heuvelachtige park waar bos, varens, azalea's (die bloeiden nu in juni), een klein meer en een fraaie waterval te zien is. Door de regenval deze periode was die behoorlijk ruig, iets dat ik later (dag 11) nog eens zou ervaren. Het pad naar Aros Park begint overigens vlakbij het havengebouw, parkeerplaatsen en bushalte. In dat havengebouw kun je ook bootochten boeken die excursies verzorgen op zee.

➦ Handige links: Aros Park (Pàrc Arais) | Bus naar Tobermory

De route: 12 kilometer

kaart van rondje Tobermory
In feite zijn dat dit twee rondjes: één via het noorden één via het zuiden. Alleen de route naar de vuurtoren of alleen de route naar het landschapspark doen kan dus ook. Beide routes staan ook gedetailleerd beschreven op de website van Walk Highlands: Aros Park & Tobermory | Tobermory Lighthouse

Bekijk hier de interactieve kaart van de route

Alle dagen op een rij

Isle of Mull Hotel - Craignure (Isle of Mull)

Waar verbleef ik deze dag?

Het Isle of Mull Hotel & Spa is een goed beoordeeld hotel aan zee in het zuidoosten van het eiland Mull. Je zit hier op 900 meter lopen van de ferry terminal waar de boot vanuit Oban arriveert. Dat is dus 10+ minuten lopen in noordwestelijke richting. Er is een trottoir langs de weg en een onverhard pad door het bosje langs de zee. De eerste is de logische optie als je met de koffer loopt. Bij de ferry terminal ligt het dorpje Craignure waar nog enkele horeca en een kleine supermarkt zitten.

Boek overnachting(en) en help mee

Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan. Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier kunt helpen. U kunt er namelijk voor zorgen dat Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉 boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking) account gebruiken voor de boekingen.

Natuur in Schotland
vlak

Wilt u deze reis maken of een andere variant?

Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk, ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service:

Cottage in Engeland
vlak

button

© 2012-2026 — Groot-Brittannië Liefhebbers