Dag 4: een bezoek aan Duart Castle

De veerboot naar Isle of Mull supermarkt en café in Craignure De weg naar Duart Castle op het eiland Mull Duart Castle op het eiland Mull Duart Castle op het eiland Mull Courtyard van Duart Castle op het eiland Mull Duart Castle café op het eiland Mull Haven van Craignure op Isle of Mull

De boot naar Mull, wandeling en kasteelbezoek

Mijn bestemming de komende twee dagen was het eiland Mull vlak voor de westkust van Schotland. De reis vanuit Glasgow daarheen is een mooie want eerst maak je de prachtige treinreis naar het havenstadje Oban waar ik twee dagen later nog een dag zou rondkijken en overnachten. Dat is een rit met de befaamde West Highland spoorlijn die onderweg een afslag neemt naar de westkust ipv verder noordwaarts (komt de volgende dagen nog aan bod). De trein rijdt door een gebied met bergen, meren en wat kleine dorpen. Eenmaal in Oban pakte ik de aansluitende veerboot naar Craignure op Mull, slechts een overtcht van zo'n drie kwartier. Onderweg zie je kleine eilandjes, een vuurtoren en ook bergen want het grote eiland is deels bergachtig. Je kunt ook met de auto op deze boot. Het was een winderige dag (windkracht 6) dus er was wel de nodige deining. Omdat ik in het verleden wel eens last heb gehad van reisziekte heb ik daarvoor twee pilletjes ingenomen. Daarna geen enkele last gehad. De haven van Craignure is zeer overzichtelijk want die is klein: er is een parkeerterrein, er zijn bushaltes en tegenover ook enkele horeca en een supermarktje. Mijn hotel stond op een kilometer lopen in noordelijke richting, ook aan zee. Een locatie met prachtig uitzicht vanuit de bar-restaurant overigens.

Ik had al besloten dat ik Duart Castle wilde bezoeken. Vroeger toen ik nog niet in Schotland geweest was had ik al in mijn hoofd dat ik die plek eens wilde zien. Het is namelijk een oud kasteel, gesitueerd aan de kust met rondom prachtig uitzicht op de zee en de bergen daarachter. In werkelijkheid bleek dat ook helemaal. Er loopt wel een weg heen waar je met de auto kunt komen en die loopt dood bij het kasteel. Ik ben er vanuit Craignure heen gewandeld en dat kan maar dat is op zich geen aanrader. Ik had online een route gevonden van iemand die er heen is gelopen en dat traject ging over het landgoed van Torosay Castle. Vroeger waren die tuinen nog te bezichtigen maar tegenwoordig niet meer dus daar kun je niet meer langs. Je loopt nu dus steeds over de weg, alleen de eerste kilometer over het trottoir langs de weg. De tweede helft van de route is mooi en de weg niet al te druk omdat die dood loopt bij het kasteel. Auto's rijden op dat weggetje niet hard. De eerste helft van de route is het echter wat drukker omdat dat een doorgaande weg is en dan moet je vaak langs de weg lopen in het gras. Met nat weer is dat sowieso geen aanrader. Ik was niet de enige die dit pad gelopen heeft want de receptioniste van het hotel had het een paar dagen eerder ook al gedaan. Op de terugweg werd mij overigens een lift aangeboden door een echtpaar dus dat scheelde 3 kilometer.

Het eerste deel van de route is dus zeker geen aanrader maar toch ben ik blij dat ik het wel gedaan heb want de uitzichten van het tweede deel en de setting van het kasteel maakten alles goed, ondanks de regen. Het is een klein kasteel met een binnenplaats en niet heel veel kamers. Het is altijd fijn de sfeer op te snuiven van zo'n oud pand. Boven in het kasteel kun je nog naar buiten om van de uitzichten te genieten. Uiteraard kun je er ook eten en drinken: het café bevindt zich in een apart pan, naast het kasteel. Mijn advies zou zijn om het kasteel te bezoeken en te genieten van de setting er omheen maar erheen wandelen is niet direct een aanrader. Of je moet het net zoals ik écht willen zien. Op het eiland zijn overigens ook enkele prima busdiensten dus je kunt met het ov wel degelijk allerlei mooie locaties bezoeken. De volgende dag (5) was er zo één.

➦ Handige links: Calmac: Oban - Craignure | Duart Castle

De route: 14 kilometer

kaart van het traject naar Duart Castle
De route naar het kasteel is 7 km en aangezien je ook weer terug moet gaat het dus naar 14 km.

Bekijk hier de interactieve kaart van de route

Alle dagen op een rij

Isle of Mull Hotel - Craignure (Isle of Mull)

Waar verbleef ik deze dag?

Het Isle of Mull Hotel & Spa is een goed beoordeeld hotel aan zee in het zuidoosten van het eiland Mull. Je zit hier op 900 meter lopen van de ferry terminal waar de boot vanuit Oban arriveert. Dat is dus 10+ minuten lopen in noordwestelijke richting. Er is een trottoir langs de weg en een onverhard pad door het bosje langs de zee. De eerste is de logische optie als je met de koffer loopt. Bij de ferry terminal ligt het dorpje Craignure waar nog enkele horeca en een kleine supermarkt zitten.

Boek overnachting(en) en help mee

Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan. Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier kunt helpen. U kunt er namelijk voor zorgen dat Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉 boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking) account gebruiken voor de boekingen.

Natuur in Schotland
vlak

Wilt u deze reis maken of een andere variant?

Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk, ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service:

Cottage in Engeland
vlak

Fimpje uit een facebookpost hierover

Dit is het uitzicht vanuit de bar/restaurant -en terras van het hotel (zie vorige tabblad). De veerboot vanuit Oban kwam net binnenvaren. Na de regen van die dag brak de zon een beetje door. De wind was die dag nergens te bekennen. Het weer aan de Schotse westkust is veranderlijk.

button

© 2012-2026 — Groot-Brittannië Liefhebbers