Heuvels in hoofdstad Edinburgh met mooie uitzichten
Deze dag reisde ik per trein vanuit de
Highlands naar de meer bewoonde wereld. Een prachtige treinrit overigens.
Dit was de eerste van 3 nachten in de Schotse hoofdstad
Edinburgh en het was deze dag (net als de volgende) zonovergoten maar wel net onder de 20 graden dus prima wandelweer.
Na te hebben ingecheckt ben ik op pad te gaan. Mijn doel was niet het centrum verkennen maar naar
Arthur's Seat te lopen. Dit is de hoogste
van de drie vulkanische toppen/heuvels in
Edinburgh. Twee staan in het centrum, namelijk
Castle Rock en
Calton Hill,
de derde en veruit de hoogste is
Arthur's Seat want deze is 250 meter hoog. Je hoeft overigens maar 175 meter te overbruggen om de top te bereiken omdat de stad boven
zeeniveau ligt. De heuvels zijn onderdeel van een
Site of Special Scientific Interest en dat is vanwege haar bijzonder geologie en planten. Dit is namelijk een
oeroude, uitgedoofde vulkaan. De route gaat eerst vanuit het prachtige centrum naar
Dynamic Earth, een wetenschapscentrum en planetarium waar je leert over de
Aarde en haar ontstaansgeschiedenis. Ik ging daar niet naar binnen maar het wandelpad naar
Arthur's Seat begint daar zeer vlakbij.
Je kunt hier ook per bus komen zoals je op de foto ziet dus je kunt de wandeling verkorten.
De 'klim' naar de grote vulkanische rots is niet super steil maar steil genoeg om toch behoorlijk af te zien. Het pad is onverhard en op het eind rotsachtig. Het is niet gevaarlijk.
Er zijn dan wel steile kliffen aan een bepaalde kant maar het lopen gaat aan de andere kant.
Ik liep hier op een zonnige zaterdag en het was daarom enorm druk. Als je de keus hebt dan kun je hier beter op een doordeweekse dag heen gaan.
Edinburgh is
een enorm populaire stad bij toeristen en dat was goed zichtbaar. Eenmaal boven heb je flink uitzicht op de stad met vooraan het parlement en het koninklijke
Palace of Holyrood House en daarachter de noordkant van de stad en de zeemond
Firth of Forth. Maar je kunt ook andere kanten uitkijken
aangezien dit het hoogste punt in de directe omgeving is. Ik besloot vanwege de drukte niet het hele rondje te doen door
Holyrood Park waar
Arthur's Seat
in staat maar ben hetzelfde pad weer teruggewandeld. De
Salisbury Crags vind je ook vlakbij overigens. Dat zijn rotsen, de uitlopers van
Arthur's Seat.
Ik liep terug richting het centrum maar niet voordat ik het uitzicht vanaf het veel lagere
Calton Hill had gezien. Dat is een heuvel met wat mij betreft een nog mooier uitzicht
omdat je uitkijkt op het oude centrum. Daarnaast is de heuvel getooid met zeer mooie monumenten. Zo vind je er onder andere het koepelvormiige monument
van
Dugald Stewart (schrijver en filosoof), de toren die het
Nelson Monument (beroemde Britse admiraal) heet en het
monument dat lijkt op het Parthenon in Athene. Dat is gewijd aan de gevallen Schotse soldaten tijdens de Napoleontische oorlogen.
Daarna wandelde ik een stukje over de
High Street (Royal Mile)
en sloeg toen af naar de fraaie
Cockburn Street maar niet voordat ik gegeten en gedronken had in de prima pub
The Albanach. Die staat op de hoek
van de twee genoemde straten. Meer over het centrum van de stad lees je in het dagverslag van morgen. Als je naar het kaartje hieronder kijkt dan zit
Cockburn Street helemaal aan het begin van de route, het kromme straatje. Daar ben ik op het eind nog eens heen gelopen om een pub uit te kiezen.
➦ Handige link:
Dynamic Earth
De route: 10 kilometer
Dit is de route die ik vooraf bedacht had maar ik moet zeggen dat ik geen rondje heb gelopen in Holyrood Park maar ben naar de top
van Arthur's Seat gewandeld en ben toen weer terug gegaan. Volg gewoon de meute. Het rondje hieronder in het park heb ik dus niet gevolgd maar dat kan dus wel.
Vanaf de voet van de heuvel moet je 175 hoogtemeters overbruggen. Daarna naar Calton Hill
in het centrum en daar is het hoogteverschil met het startpunt nog geen 50 meter. Calton Hill is dus ook zeer geschikt voor mensen die niet complete routes willen lopen maar wel even
van mooie uitzichten willen genieten. Het pad omhoog bestaat uit verharde en onverharde stukken. Als je alleen over over trottoirs en treden wilt lopen, zorg dan dat je aan de zuidkant
Calton Hill op gaat, aan de kant van de straat Waterloo Place dat zo ongeveer op dit punt overgaat in Regent Road.
➦
Bekijk hier de interactieve kaart van de route
Alle dagen op een rij
Old Waverley Hotel - Edinburgh
Waar verbleef ik deze dag?
Het Old Waverley Hotel is een goed beoordeeld hotel op een fantastische plek in het centrum want het staat pal tegenover het grote monument aan
Princes Street
met haar winkels en het park en biedt uitzicht richting de hooggelegen
Royal Mile. Toen ik er was werd een hele verdieping gerenoveerd en ik had het idee dat
dat met mijn verdieping als was gebeurd. Mijn kamer was prima in ieder geval en modern. De locatie is dus perfect met vlakbij ook het treinstation, bushaltes en tramhaltes.
Het had geen airco maar wel een zeer moderne en efficiënte ventilator. Het was redelijk warm met veel zon op het gebouw dus dat kwam goed van pas.
Ik zou terugvliegen naar Schiphol en de tram (rijdt elke 10 minuten vanaf zeer vroeg in de ochtend) rijdt naar de luchthaven.
Boek overnachting(en) en help mee
Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan.
Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier kunt helpen. U kunt er namelijk voor zorgen dat
Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉
boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking)
account gebruiken voor de boekingen.
Wilt u deze reis maken of een andere variant?
Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie
een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de
vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk,
ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service: