Dag 11: een wandeling door Glen Nevis naar de Steall Waterfall

Wegwijzers in Glen Nevis, Schotland Single track weg in Glen Nevis Bomen in Glen Nevis Steall Gorge in Schotland Wandelpad door de Steall Gorge Steall Waterfall in Schotland Wandelpad door de Steall Gorge Glen Nevis High Street van Fort William

Prachtige bosrijke vallei en kloof met enorme waterval

Mijn dagen in Fort William waren natte dagen dus ik besloot maar geen lange etappe te lopen van de WHW zoals ik dat eerder wel deed vanuit Tyndrum. Dit is een regio met veel regenval dus dat risico bestaat altijd al is juni vaak wel een drogere maand. Er waren in en rond het stadje wel droge dagen maar net niet toen ik er was. Omdat het nat was geweest de afgelopen tijd bedacht ik me dat ik wel een korte wandelroute naar de imposante Steall Waterfall kon lopen. In een natte periode komt er immers meer water van de berg af en worden die watervallen nog wat mooier. Om er te komen pak je de bus naar Glen Nevis, een prachtige vallei. Ben je met de auto? In dat geval zijn er twee locaties om te parkeren. Als je graag de 9,5 km route wilt lopen die ik deze dag liep dan parkeer je in het Lower Falls Car Park. Je kunt echter ook nog een km of 3 doorrijden en bij het einde van de weg parkeren op het parkeerterrein daar. In dat geval wandel je op en neer naar de waterval en bedraagt de afstand slechts 3,5 km. Je leest mbt tot deze wandeling ook wel de term 'Steall Falls', meervoud dus. Je ziet namelijk niet alleen de hoge waterval op het eind maar je loopt onderweg ook voortdurend langs de cascadewatervallen in de Nevis Gorge.

Aangezien ik hier als voetpassagier was, liep ik eerst naar het busstation van Fort William (bij het treinstation) om de bus te pakken naar de Glen Nevis (vallei) en dan het eindpunt. Dit is een prachtige rit van 20 minuten want die gaat door de vallei die geflankeerd wordt door enkele bergen en de de hoge Ben Nevis staat daar weer net achter. De bus stopt een paar keer tijdens de rit waaronder bij het jeugdhostel in deze vallei waarna een bochtig traject volgt met zeer mooie uitzichten. De bus stopt bij de grote parkeerplaatsen waar veel auto's en bussen kunnen staan en dat is bij de Lower Falls, de lagere watervallen die in het Water of Nevis (rivier) terecht komen. Die lagere watervallen waren al behoorlijk ruig en mooi om te zien. Daarna volgt de wandeling naar het einde van de weg en dat is een km of 3 verderop. Die weg (enkele baan) loopt dood dus is niet druk al zul je wel auto's tegenkomen want er zijn meer die de watervallen willen zien. Het is een leuke wandeling door een prachtige vallei. De weg gaat wat omhoog en omlaag maar het is niet zwaar. Aan het einde van de weg kom je bij het tweede parkeerterrein en daar begint de wandeling omhoog.

Je komt gelijk aan het begin een groot informatiebord tegen waar ook op staat: 'danger of death'. De wandeling wordt gemaakt door vele mensen maar is niet ongevaarlijk. De wandeling naar de hoge Steall Waterfall gaat namelijk door de Nevis Gorge, een kloof waar het pad rotsachtig is en deels langs een afgrond loopt. Deze dag was het nat dus de stenen waren ook nat. Het was dus goed opletten. Ik vond het niet direct heel gevaarlijk maar het is zeker niet ongevaarlijk. Je moet hier goede schoenen aanhebben en goed ter been zijn. In droge omstandigheden zal het ongetwijfeld een stuk makkelijker lopen zijn. Het omhoog lopen is soms even steil maar meestal gestaag. Onderweg zie je ook cascadewatervallen langs het pad dus watervallen zie je grote delen van de route. Eenmaal boven wordt het vlak en zie je in de verte de enorme Steall Waterfall voor je waar je nog wat dichter naartoe kunt wandelen. Die is meer dan 100 meter hoog. Dit was ook een bekende filmlocatie in Harry Potter films. Als je genoeg gezien hebt dan loop je terug over hetzelfde pad.

➦ Handige link: Fort William - Glen Nevis (buslijn 42)

Deze bus rijdt overigens tussen half mei en eind september, althans dit jaar (2026). Dat zal altijd wel zo zijn.

De route: 3,5 of 9,5 kilometer

kaart van het traject naar de Steall Waterfall
De route telt niet al te veel hoogtemeters (200). Het eerste stuk door Glen Nevis gaat een beetje op en neer en het ruigere stuk door de Nevis Gorge gaat omhoog maar ook niet al te steil. Daar moet je vooral (scheve) treden bedwingen. De route is 3,5 km (in totaal) vanaf het parkeerterrein aan het einde van Glen Nevis Road en meer dan het dubbele vanaf het Lower Falls Car Park waar de laatste halte van de bus staat. Deze route heb ik van de wandelwebsite Walk Highlands. Je ziet op de kaart alleen de route door de kloof (rode lijn). Het stuk daarvóór over de Glen Nevis Road staat niet ingetekend maar dat is een zeer eenvoudig traject over de weg en dat begint bij de twee icoontjes links op de kaart.

Bekijk hier de interactieve kaart van de route

Alle dagen op een rij

Muthu Fort William Hotel - (Western Highlands)

Waar verbleef ik deze dag?

Het Muthu Fort William Hotel is een goed beoordeeld hotel in het kleine stadje Fort William. Het staat pal aan de rand van de high street met haar winkels, horeca en ook het West Highland Museum. Je kijkt hier ook uit op Loch Linnhe dat heel vlakbij staat. Je zit hier op loopafstand van het treinstation. Vanuit het station loop je door de high street naar het hotel.

Boek overnachting(en) en help mee

Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan. Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier kunt helpen. U kunt er namelijk voor zorgen dat Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉 boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking) account gebruiken voor de boekingen.

Natuur in Schotland
vlak

Wilt u deze reis maken of een andere variant?

Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk, ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service:

Cottage in Engeland
vlak

Fimpje uit een facebookpost hierover

button

Dorset Wandelpad langs de kust in Engeland Kaap in Groot-Brittannië
© 2012-2026 — Groot-Brittannië Liefhebbers