Dag 9: over de 'Harry Potter spoorlijn' naar Mallaig

Mallaig aan de kust van Schotland Havendorp Mallais Postkantoor van Mallaig Horeca in het Schotse dorp Mallaig Uitzicht op Schotse eilanen vanuit Mallaig

Prachtige spoorlijn, kust en havendorpje

Deze dag stond vooral in het teken van de treinrit tussen Tyndrum en Mallaig en dan vooral het stuk vanuit Fort William waar ik vanaf de volgende dag zou overnachten en verblijven. Dat deel van de West Highland Line had ik nog nooit bereisd. De spoorlijn wordt overigens gezien als één van de mooiste treinritten ter wereld. Daar is geen woord aan gelogen. Vanui Fort William volgt na ongeveer een half uur een traject over het Glenfinnan Viaduct, een prachtig spoorwegviaduct. Dat is wereldberoemd geworden door een scene in Harry Potter. Sindsdien willen velen deze rit maken en ook van het prachtige uitzicht op Loch Shiel genieten. Ik deed deze reis met de 'gewone' trein (waar ook al de nodige toeristen inzaten die van het uitzicht wilde genieten) maar als je wilt kun je de Harry Potter ervaring nog veel intenser maken door hier met de Jacobite Steam Train overheen te gaan. Dan boek je een retour en ga je dus op neer naar Mallaig. De overige landschappen onderweg zijn overigens ook heel mooi met bergen en ook stukjes met prachtige kusten, met name het traject bij Morar op het eind.

Ik ging dus naar Mallaig met een reguliere trein van ScotRail. Dat is het eindpunt van deze schitterende spoorlijn vanuit Glasgow. Het is maar een klein havendorp maar je ziet dat men is toegerust op toeristen want er zijn enkele hotels, een paar winkels en meerdere horeca. Een maaltijd met vers gevangen zeevruchten is hier uiteraard ook mogelijk. Ik heb me getrakteerd op een lunch met kippers (gerookte haring), iets dat ik al heel lang niet meer gehad had. Ik at buiten op het terras en maakte (toen ik al klaar was gelukkig) nog kennis met een brutale meeuw die op mijn bord kwam ziten, een fenomeen dat men overal in toeristische havenplaatsn en badplaatsen herkend. Ik ben nog even naar het viewpoint gelopen aan de andere kant van de haven en daarna nog een softijsje gehaald bij een winkel in de haven, ook populair had ik al door. Vanuit mijn hotelkamer (zie volgende tabblad) had ik zeer mooi uitzicht op de zee en de skyline daarachter. Je kon namelijk de eilanden Eigg, Rum en een stukje Skye (zeer groot eiland) zien liggen. Die eilanden kun je ook per veerboot bereiken vanuit deze havenplaats. Ook gaat er een veerdienst naar het schiereiland Knoydart. De dag begon wat grijs maar dichterbij de kust kwam er meer zon. Aan de kust is de kans op zonneschijn ook altijd groter.

Alle dagen op een rij

West Highland Hotel - Mallaig (Western Highlands)

Waar verbleef ik deze dag?

Het West Highland Hotel is een goed beoordeeld hotel in de haven van Mallaig, de plek waar de trein vanuit Glasgow uiteindelijk arriveert en ook de plek waar veerboten vertrekken. Het hotel staat op een klein heuveltje dus je moet vanaf het treinstation een klein stukje omhoog lopen.

Boek overnachting(en) en help mee

Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan. Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier kunt helpen. U kunt er namelijk voor zorgen dat Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉 boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking) account gebruiken voor de boekingen.

Natuur in Schotland
vlak

Wilt u deze reis maken of een andere variant?

Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk, ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service:

Cottage in Engeland
vlak

Fimpje uit een facebookpost hierover

Een filmpje uit de trein over het spoorwegviaduct bij Glenfinnan, zo beroemd geworden door Harry Potter.

button

© 2012-2026 — Groot-Brittannië Liefhebbers