Dag 10: een wandeling naar Cow Hill

horeca en winkels in Fort William, Schotland Hoofdstraat van Fort William in Schotland Wandelpad naar Cow Hill in Schotland Uitzicht op Fort William in Schotland Peat Track naar Cow Hill in Fort William Wandelpad naar de top van Cow Hill in Schotland Loch linnhe bij Fort William

In en rond het stadje Fort William

Dit was een dag die niet helemaal volgens plan ging en dat had te maken met het weer. In juni heb je goede kans op mooi weer maar in het bergachtige westen van Schotland ligt de regen altijd op de loer en dat was deze rondreis meerdere keren het geval. Vandaag dus ook. Mijn aanvankelijke plan was om nog wéér een etappe van de West Highland Way te lopen, die tussen Kings House en Kinlochleven. Maar aangezien het zou regenen en omdat ik zowel heen als terug een busrit van een uur zou moeten maken leek me dit geen goed plan met minder weer. Ik verbleef in Fort William, het enige stadje in dit deel van de Highlands. Dat heeft een best leuke High Street moet ik zeggen, de hoofdstraat waar ook de nodige horeca zitten en winkels. Mijn hotel stond er aan de rand (zie volgende tabblad).

Het was dus een grijze dag met wat regen maar aanvankelijk was het wolkendek nog niet zo dik dus ik ging over op plan B en dat was een wandelroute via Cow Hill, een ongeveer 300 meter hoge heuvel aan de rand van het stadje. Vandaar heb je op een heldere dag uitzicht op het stadje met Loch Linnhe daarachter en aan de andere kant Ben Nevis, Schotland's hoogste berg. Die kun je ook opwandelen maar dat is niet ongevaarlijk en een heel lange klim. Cow Hill is veel beter te doen maar is qua zwaarte niet te onderschatten omdat het eerste deel van de echte klim over de Peat Track gaat, een flink steil stukje. Daarna gaat het wandelen veel geleidelijker omhoog. Zoals je op de kaart hieronder kunt zien maak je een rondje met halverwege de route een pad naar de top van de heuvel, vervolgens weer omlaag en via een ander pad terug naar Fort William, via het aangrenzende dorp Upper Achintore. Mijn pech was echter dat tijdens de route omhoog de wolken kwamen binnendrijven tegen de heuvel -en bergflanken en het zicht al snel heel veel minder was. Ik heb de Ben Nevis dus alleen gezien tijdens de treinrit vanuit Mallaig. Een zeer mooie rit overigens. Lees wat dat betreft vooral het verslag van de vorige dag.

De route: 11 kilometer

kaart van het traject naar Cow Hill
De route telt ongeveer 400 hoogtemeters. Cow Hill is ongeveer 300 meter hoog. Je begint bij de rode stip en loopt oostwaarts (rechtsaf). Op den duur kom je bij het bordje dat je leidt naar de steile Peat Track en later het gemakkelijke deel naar de top. Dan terug en op den duur rechtsaf naar Fort William. Deze route heb ik van de wandelwebsite Walk Highlands.

Bekijk hier de interactieve kaart van de route

Alle dagen op een rij

Muthu Fort William Hotel - (Western Highlands)

Waar verbleef ik deze dag?

Het Muthu Fort William Hotel is een goed beoordeeld hotel in het kleine stadje Fort William. Het staat pal aan de rand van de high street met haar winkels, horeca en ook het West Highland Museum. Je kijkt hier ook uit op Loch Linnhe dat heel vlakbij staat. Je zit hier op loopafstand van het treinstation. Vanuit het station loop je door de high street naar het hotel.

Boek overnachting(en) en help mee

Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan. Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier kunt helpen. U kunt er namelijk voor zorgen dat Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉 boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking) account gebruiken voor de boekingen.

Natuur in Schotland
vlak

Wilt u deze reis maken of een andere variant?

Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk, ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service:

Cottage in Engeland
vlak

button

© 2012-2026 — Groot-Brittannië Liefhebbers