Dag 14: een bezoek aan Abbotsford

Het prachtige huis (en tuin) van de beroemde Sir Walter Scott

Mijn verblijf deze dag stond in hoofdstad Edinburgh en pal tegenover mijn hotel aan Princes Street stond het enorme monument van Sir Walter Scott. De man was in de 19e eeuw een enorm beroemde auteur door verhalen als Rob Roy, Ivanhoe en Waverley waarin hij een geromantiseerde versie van Schotland en de Schotse Highlands liet zien. Hierdoor maakt hij het land ook populair in Engeland en dat was belangrijk want de unie tussen de twee landen was toen wel een feit maar nog niet zo vanzelfsprekend als nu. De invloed van Scott was zeer groot. vele locaties en gebieden die hij beschreef in zijn boeken werden veelvuldig bezocht door zijn lezers. Het toerisme kwam in deze periode zo'n beetje op maar dan niet het toerisme van de volksmassa maar van de middenklasse met wat geld. Door zijn status en talent mocht hij de organisatie op zich nemen voor het belangrijke bezoek van de koning in 1822. Je moet niet vergeten dat meer dan 70 jaar hiervoor er nog een grote rebellie was, de Jacobite Rising waarbij delen van de Highlands in opstand kwamen. Nadien werd het dragen van een kilt verboden. Walter Scott zorgde tijdens het bezoek dat de verschillende clanleiders in kilt en met hun eigen tartan de koning ontmoeten, wat een groot succes was. De ironie is dat de tartan een verzinsel van Scott was. De verschilende clans hadden namelijk helemaal geen eigen ruit. Nu nog zie je vooral in Edinburgh de effecten daarvan in de vorm van heel veel toeristische winkels waar je tartan shawls, sokken en wat niet meer kunt kopen.

Ik wilde het huis van de man wel eens bezichtigen en dat staat in de Scottish Borders, een gebied in het zuidoosten van Schotland. Het mooie is dat je daar tegenwoordig vanuit Edinburgh per trein heen kunt. Die spoorlijn bestaat nog geen 10 jaar en het eindpunt daarvan is het dorp Tweedbank en laat dat nu net de plaats is waar Abbotsford staat, het prachtige huis van de man. Tweedbank staat overigens enkele kilometers van het kleine historische stad/dorp Melrose. Ondanks alle succes van Sir Walter Scott raakte hij toch in de schulden en hij heeft toen hij hier woonde enorm hard gewerkt (geschreven) om toch zijn schulden te kunnen afbetalen. Het prachtige landhuis is gebouwd in de typische Scottish Baronial stijl met haar middeleeuwse kenmerken en vooral de bibliotheek binnen is schitterend. Dat wordt wel eens aangeduid als mooiste kamer van Schotland. Er is ook een zeer mooie ommmuurde tuin bij het huis en rondom een bosrijk landgoed met wandelpaden. Ik kwam dus aan per trein en liep van daar naar Abbotsford. De eerste paar honderd meter moet je even weten welke kant je uit moet maar al snel kom je wegwijzers tegen die je naar het huis leiden. Het is een wandeling van een minuut of 20. Eerst kom je in het bezoekerscentrum terecht waar je een kaartje kunt kopen. Daar is ook een giftshop en een ruimte waar je een introductie kunt lezen/bekijken van het huis en de man. Boven zit een restaurant vanwaar je het mooie uitzicht op foto 1 hebt. Via het bezoekerscentrum loop je naar het huis. Heel mooie plek om eens gezien te hebben, vooral als je enigszins geïnteresseerd bent in Schotse geschiedenis.

➦ Handige link: Abbotsford

Alle dagen op een rij

Old Waverley Hotel - Edinburgh

Waar verbleef ik deze dag?

Het Old Waverley Hotel is een goed beoordeeld hotel op een fantastische plek in het centrum want het staat pal tegenover het grote monument aan Princes Street met haar winkels en het park en biedt uitzicht richting de hooggelegen Royal Mile. Toen ik er was werd een hele verdieping gerenoveerd en ik had het idee dat dat met mijn verdieping als was gebeurd. Mijn kamer was prima in ieder geval en modern. De locatie is dus perfect met vlakbij ook het treinstation, bushaltes en tramhaltes. Het had geen airco maar wel een zeer moderne en efficiënte ventilator. Het was redelijk warm met veel zon op het gebouw dus dat kwam goed van pas. Ik zou terugvliegen naar Schiphol en de tram (rijdt elke 10 minuten vanaf zeer vroeg in de ochtend) rijdt naar de luchthaven.

Boek overnachting(en) en help mee

Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan. Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier kunt helpen. U kunt er namelijk voor zorgen dat Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉 boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking) account gebruiken voor de boekingen.

Natuur in Schotland
vlak

Wilt u deze reis maken of een andere variant?

Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk, ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service:

Cottage in Engeland
vlak

Fimpje uit een facebookpost hierover

button

© 2012-2026 — Groot-Brittannië Liefhebbers