People's Palace en de Glasgow Necropolis
Drie nachten verbleef ik in
Glasgow De eerste dag heb ik kort doorgebracht in de stad maar dat waa te kort om er een verslag over te maken. Dag 2 bracht ik
ergens anders door. Kijk daarvoor hieronder in het menu. Dag 3 had ik een route gepland door de stad waaronder het gebied pal ten oosten van het centrum waar oa. een beroemde begraafplaats staat.
Dit was geen geweldige dag al had die dat in theorie wel kunnen zijn. Dat kwam enerzijds door het weer (regen) en vooral door het feit dat er heel veel werkzaamheden waren, zowel aan de wegen
als aan het
People's Palace. Mijn route ging namelijk door het park rond dit museum waar nu niet veel aan was en ook was het
People's Palace niet geopend
omdat het pand ook geheel gerenoveerd werd. Dit museum over
Glasgow's bewoners deze laatste 125 jaar kon ik nu niet bezichtigen. Ik begon mijn route echter in het centrum en liep
eerst westwaarts. De route gaat via het
Glasgow Gallery of Modern Art (GoMa) dat ik bezocht en daarvoor het
Tenement House, een authentieke stadswoning van 100 jaar geleden
die je kunt bekijken van binnen. Het museum over moderne kunst is gratis te bezoeken. Dat geldt ook voor de kathedraal. Voor beide geldt dat je wel kunt doneren.
Tijdens het eerste deel van de route komt u ook de prachtige
Mackintosh Tearooms in Sauchiehall Street tegen, voorheen bekend onder de naam
The Willow Tea Rooms.
Die zijn ontworpen door de beroemde architect
Mackintosh. Ze zijn in hun oorspronkelijke staat (1903) teruggebracht en zijn te bezichtigen middels een rondleiding
maar u kunt er ook heen voor een
afternoon tea. Boek dan een tafel (hieronder).
Via het centrum liep ik dus naar het terrein van het 'volksmuseum' en dat is pal ten noorden van rivier de
Clyde. Door alle werkzaamheden was daar niet veel aan maar normaal
moet dit stukje best mooi zijn. Daarna gaat de route noordwaarts naar de bierbrouwerij van Tennent's, een bier dat je in veel pubs in Schotland kunt krijgen. Daar kun je ook meegaan op een rondleiding
als je wilt. Dit kleine stukje van de route is overigens niet heel mooi want dit gaat door een niet zo mooie woonwijk heen. Vanaf de brouwerij is het wel mooi want dan kom je op het terrein van de oude
Glasgow Cathedral met daar pal naast de beroemde 19e eeuwse begraafplaats van de stad. Deze
Glasgow Necropolis staat op een kleine heuvel en bestaat uit allerlei
grafstenen en grote. kunstige grafmononumenten. Vanaf de heuvel kun je ook genieten van een mooi uitzicht op de kathedraal. Je daalt uiteindelijk weer af en via de kathedraal loop je het
centrum weer in.
Buchanan Street is de grote winkelstraat hier en daar vind je ook de
Argyll Arcade, een fraaie passage met juweliers en ook een fraaie
pub/café:
Sloan's. Daar heb ik nog even gegeten.
Sloan's bestaat al sinds het einde van de 18e eeuw en begon ooit als koffiehuis. Aan de achterkant zit overigens
ook een ingang. Nog geen 2 jaar hiervoor liep ik overigens een andere route in de stad, één door de
West End van Glasgow.
➦ Handige links:
Tenement House |
GoMa |
Mackintosh Tearooms |
Tennent's Tours |
Glasgow Cathedral
De route: 10 kilometer

➦
Bekijk hier de interactieve kaart van de route
Alle dagen op een rij
Holiday Inn Express - Glasgow
Waar verbleef ik deze dag?
De Holiday Inn Express (afgekort) is een goed beoordeeld hotel in de stad Glasgow, vlakbij de Royal Concert Hall. De omgeving rond de ingang tot het hotel was tijdens mijn verblijf wat rommelig
door de werkzaamheden aan het gebouw daarnaast.
Het hotel staat op 2 minuten lopen van het Buchanan Bus Station waar de bus vanuit de luchthaven arriveert en op 7 minuten van treinstation Glasgow Queen
Street waar de trein naar Oban vertrekt.
Boek overnachting(en) en help mee
Ik bied u met alle plezier deze website maar het is nu eenmaal nodig dat daar inkomsten tegenover staan.
Ervaart u dit als een inspirerende en/of handige website en vindt u het ook fijn dat u hier geen reclameblokken tegenkomt? Weet dan dat u op een eenvoudige manier kunt helpen. U kunt er namelijk voor zorgen dat
Groot-Brittannië Liefhebbers verdient aan uw hotelboekingen (en dergelijke). 👉 Klik een hotel-button of link op deze pagina aan en 👉
boek op de pagina van de bekende boeking site die dan opent een willekeurige accommodatie(s). Er komt dan automatisch commissie mijn kant op. U kunt gewoon uw eigen (booking)
account gebruiken voor de boekingen.
Wilt u deze reis maken of een andere variant?
Het is mogelijk om een Vakantieplan op Maat aan te vragen, zeer handig als u net als ik deze vakantie
een rondreis wilt maken. Dan krijgt u een online reisplan dat - nadat u geboekt heeft - u kunt blijven inzien tijdens de
vakantie. Dat kan dezelfde reis zijn, een deel ervan of een reis langs totaal andere bestemmingen. Alles is mogelijk,
ook een rondreis met de auto. Lees toch vooral hier verder over deze service: